SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Introduction to Western Philosophy - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Introduction to Western Philosophy
Kod przedmiotu 08.1-WH-UZ-K-IWPh-1
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek WH - oferta ERASMUS / Kulturoznawstwo
Profil -
Rodzaj studiów Program Erasmus pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 10
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania angielski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Introduction to the philosophical ideas developed by thinkers related to the development of Western philosophy.

Wymagania wstępne

none

Zakres tematyczny

This course aim is to introduce the most fundamental contributions to Western philosophy made by thinkers over the centuries. The time span stretches from the sixth century BC to the first half of the last century. The philosophers covered include: pre-Socratics, Socrates, Plato, Aristotle, St. Augustine, William of Ockham, St. Anselm, St. Thomas Aquinas, Duns Scotus, N. Machiavelli, Erasmus, Thomas More, Thomas Hobbes, R. Descartes, B. Pascal, B. Spinoza, John Locke, George Berkeley, J. J. Rousseau, Immanuel Kant, G. W. Hegel, S. Kierkegaard, , K. Marx, L. Wittgenstein, B. Russell, M. Heidegger, Edmund Husserl, Karl Popper and C. Levi-Strauss.

Metody kształcenia

Each meeting comprises the following parts:

  1. A general description of a given philosopher or a philosophical system related to the reading assignment for the current meeting.

  2. A presentation given by selected students describing the reading assignment for the current meeting.

  3. A discussion of the ideas presented in 1., 2. and in the reading assignment.

  4. A reading assignment for the next meeting. This will be a text representative of a given philosophical system or a specific philosopher.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

LEARNING OUTCOMES VERIFICATION AND assessment criteria:

Students will be evaluated in relation to each of the parts 1.-4. as follows:

 

  1. General knowledge of the presented philosophical systems (a test at the end of the term).

  2. Student contribution to the preparation of the assigned presentation (evaluation during presentation).

  3. Activity during discussion (evaluation during discussion).

  4. Knowledge of the assigned reading (evaluation during meetings).

 

The final grade is a weighted sum of the above partial grades.

Literatura podstawowa

Recommended reading:

  1. Kenny, A New History of Western Philosophy, Oxford University Press 2011.

  2. The Problems of Philosophy, B. Russell, various editions

  3. Plato, Symposium

  4. Aristotle, Metaphysics

  5. R. Bacon, On Experimental Science

  6. Erasmus, The Praise of Folly

  7. F. Bacon, Novum Organum Scientarum

  8. Thomas More,Utopia

  9. R. Descartes, Discourse on the Method

  10. F. Nietzsche, Thus Spake Zarathustra

  11. D. Hume, A Treatise of Human Nature

  12. J. J. Rousseau, The Social Contract

  13. I. Kant, Prolegomena to Any Future Metaphysics

  14. K. Marx, F. Engels, Communist Manifesto

  15. K. Popper, Logic of Scientific Discovery

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Adam Trybus (ostatnia modyfikacja: 15-10-2018 22:03)