SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Ćwiczenia terenowe z ekologii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Ćwiczenia terenowe z ekologii
Kod przedmiotu 13.9-WB-BiolP-ĆwTE-Ć-S14_pNadGenLWR2R
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Biologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Dancewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przedstawienie ekologii jako dyscypliny naukowej posługującej się specyficznymi i właściwymi sobie pojęciami i metodami badawczymi. Zakłada się, że student będzie znał i umiał wykorzystać w praktyce podstawowe techniki badań ekologicznych, doskonalił umiejętność posługiwania się sprzętem do badań terenowych umiejętność laboratoryjnych oraz umiejętność krytycznej analizy, interpretacji i opisu wyników przeprowadzanych badań, rozumiał zasady regulujące funkcjonowanie układów ekologicznych na różnych poziomach organizacji żywej przyrody, będzie umiał wykorzystać bioindykatory do oceny stanu środowiska przyrodniczego, będzie potrafił opisać parametry populacyjne wybranej populacji roślin i zwierząt oraz ocenić stan złożoności wybranej biocenozy i ekosystemu.

Wymagania wstępne

Znajomość podstaw biologii, w tym botaniki, zoologii i ekologii.

Zakres tematyczny

Czynniki abiotyczne i biotyczne wpływające na rozmieszczenie organizmów (woda, gleba i powietrze). Tolerancja ekologiczna i bioindykatory. Ekologia populacji: liczebność/ zagęszczenie, śmiertelność (współczynnik śmiertelności), rozrodczość (współczynnik rozrodczości i płodności), struktura przestrzenna, wiekowa, płciowa i socjalna. Biocenoza − struktura troficzna i organizacja (producenci, konsumenci i destruenci), oddziaływania między organizmami, różnorodność biologiczna. Ekosystem − struktura troficzna i funkcjonowanie. Ekosystemy wodne i lądowe.

Metody kształcenia

ĆWICZENIA: metody podające − pogadanka, metody eksponujące − pokaz połączony z przeżyciem, metody praktyczne − praktyka.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

ĆWICZENIA: warunkiem zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz opracowanie wyników przeprowadzonych badań w postaci kart pracy (ocena pozytywna powyżej 60% uzyskanych punktów).

Literatura podstawowa

1.      Banaszak J., Wiśniewski H.: Podstawy ekologii, Wydawnictwo Uczelniane WSP w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 1999

2.      Begon M., Mortimer M., Thompson D. J.: Ekologia populacji, Studium porównawcze zwierząt i roślin, PWN, Warszawa, 1999

3.      Falińska K.: Ekologia roślin, PWN, Warszawa, 1997

4.      Kufel J., Leonowicz-Babiak K.: Wybrane zagadnienia z ekologii. Hodowle i ćwiczenia, WSiP, Warszawa, 1985

Literatura uzupełniająca

1.      Müller J., Stawiński W.: Obserwacje i doświadczenia w nauczaniu biologii. Ekologia i ochrona środowiska, WSiP, Warszawa, 1993

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Renata Grochowalska (ostatnia modyfikacja: 21-05-2018 15:06)