SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Emisja głosu i kultura języka |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-FP-EGKJ-1-L-S14_pNadGen5LAX3 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia polska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
W zakresie wiedzy student zna podstawowe zasady poprawnej wymowy, style komunikacji i bariery komunikacyjne, zna i rozumie potrzebę stosowania podstawowych warunków higieny głosu, zna podstawowe środki stylistyczne, retoryczne i erystyczne. Zna podstawowe kryteria poprawności językowej.
W zakresie umiejętności student potrafi przygotować krótką wypowiedź z zachowaniem podstawowych zasad poprawnej emisji głosu, zna i wykorzystuje podstawowe środki stylistyczne, retoryczne i erystyczne, potrafi wypowiadać się na przygotowany temat przed średniej wielkości publicznością.
W zakresie kompetencji student rozumie kształcenie poprawnej emisji głosu jako stały proces i jest świadomy potrzeby ciągłego rozwijania i kształcenia umiejętności sprawnego oraz poprawnego komunikowania się. Student umie dostrzec błędy w wypowiedzi ustnej i szuka sposobów ich poprawy.
brak
Cechy prawidłowej emisji głosu: postawa, fonacja, oddychanie, rezonans, rejestry, artykulacja. Głos a postawa psychofizyczna. Higiena głosu a higiena życia i środowisko zewnętrzne. Patologia głosu. Narządy mowy i słuchu w procesie komunikacji. Komunikacja werbalna i niewerbalna. Style komunikowania się. Bariery komunikacyjne (zwłaszcza w sytuacji szkolnej). Intencjonalność wypowiedzi a prozodyczne elementy polszczyzny. Kultura języka i podstawowe kryteria poprawności językowej, główne zasady ortofonii.
elementy wykładu, dyskusja, studium przypadków, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia z zakresu dykcji, praca z tekstem - recytacja, przygotowywanie wypowiedzi publicznych
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
ocena aktywności, ocena przygotowania do zajęć, ocena prezentacji wypowiedzi na zadany temat,ocena zawartości, formy i sposobu przedstawienia wystąpienia końcowego
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalizacji nauczycielskiej.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 02-05-2018 10:40)