Nabycie umiejętność powiązania głównych trendów filozoficznych, społecznych, politycznych i artystycznych XX i XXI wieku z zakresem tematycznym i formą literatury i kultury światowej i polskiej. Dostrzeganie zmian mód literackich i ich związku z procesami społecznymi i historycznymi. Wykształcenie umiejętności przeprowadzania analizy zjawiska ilustracyjności literatury (i kultury) dla głównych trendów myślowych. Zrozumienie roli sztuki w przemianach społeczno-obyczajowych. Rozwinięcie umiejętności łączenia wiedzy z różnych przedmiotów nauczania i korzystania z niej podczas analizy dzieł literackich. Doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się, dyskusji, obrony własnych hipotez.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Literatura i kultura XX i XXI wieku – najważniejsze zjawiska w dziedzinie poezji, prozy, dramatu, malarstwa itd.; specyfika twórczych pokoleń i przełomów w kontekście przemian cywilizacyjnych, społeczno-politycznych i światopoglądowych związanych ze zmianami zachodzącymi w rzeczywistości i sposobie myślenia.
Metody kształcenia
dyskusja i dyskusja piramidowa, mapa mentalna, praca z tekstem źródłowym
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
udział w dyskusji, zaliczenie kolokwium, złożenie pracy pisemnej semestralnej
Literatura podstawowa
Błoński J., Odmarsz, Kraków 1978.
Bogucka M., Gorsza płeć. Kobieta w dziejach Europy od antyku po wiek XXI, Warszawa 2005.
Brach-Czaina J., Szczeliny istnienia, Kraków 1999.
Burek T., Żadnych marzeń, Londyn 1987.
Drewnowski T., Próba scalenia. Obiegi, wzorce, style. Literatura polska 1944-1989, Kraków 2004.
Fromm E., Ucieczka od wolności, Warszawa 1978 i nast.
Hertz A., Żydzi w kulturze polskiej, Kraków 1988.
Kijowski A., Granice literatury. Wybór szkiców krytycznych i historycznych, Warszawa 1991.
Miłosz C., Widzenia nad Zatoką San Francisco, Paryż 1980.
Stempowski S., Eseje dla Kasandry, Kraków 1981.
Literatura uzupełniająca
Wybór 10 pozycji spośród poniżej podanych, dopuszczalne inne pozycje proponowane przez prowadzącego lub studentów:
Andrzejewski J., Apelacja, Paryż 1968.
Atwood M., Opowieść podręcznej, Kraków 2006.
Burek T., Zamiast powieści, Warszawa 1971.
Beauvoir S. de, Druga płeć, Warszawa 2003.
Camus A., Upadek, Kraków 1957 i Dżuma, Warszawa 1974 i nast.
Chutnik S., Kieszonkowy atlas kobiet, Kraków 2009.
Conrad J., Lord Jim, Warszawa 1973.
Cunningham M., Godziny, Łódź 1999.
Dick P. K., Ubik, Warszawa 2011.
Feuchtwanger L., Wojna żydowska, Warszawa 1959.
Grochowiak S., Chłopcy, [w:] Dialogi, Warszawa 1975.
Gross J. T., Sąsiedzi, Sejny 2000 i Złote żniwa, Kraków 2011.
Hemingway E., Pożegnanie z bronią, Warszawa 1999.
Hüelle P., Castorp, Kraków 2009.
Huxley A., Nowy wspaniały świat, Warszawa 2007.
Iwaszkiewicz J., Wzlot, [w:] tegoż, O psach, kotach i diabłach, Warszawa 1968.
Jelinek E. de, Nora, [w:] tejże, Nora, Clara S., Zajazd, Kraków 2004.
Kafka F., Zamek, [w:] tegoż, Dzieła wybrane, t. 2, Warszawa 1994.
Kesey K., Lot nad kukułczym gniazdem, Warszawa 1990.
Mann T., Czarodziejska góra, Warszawa 1972.
Miłosz C., Zniewolony umysł, Kraków 2004.
Nabokov V., Lolita, Warszawa 1999.
Orwell G., Rok 1984, Warszawa 1982.
Remarque E.M., Na zachodzie bez zmian, Katowice 1974.
Słobodzianek T., Nasza klasa: historia w XIV lekcjach, Gdańsk 2009.
Stryjkowski J., Wielki starch, Londyn 1980.
Szczypiorski A., Msza za miasto Arras, Warszawa 1982.
Witkiewicz S.I., Pożegnanie jesieni, Kraków 1997.
Woolf V., Własny pokój, Warszawa 2002 i Pani Dalloway, Warszawa 1997.
Uwagi
Przewidziano także „lżejszą” formę zaliczenia końcowego tego przedmiotu, tj. zamiast złożenia pracy pisemnej – „zwykłe” zaliczenie na ocenę, niżej punktowane; w przypadku wyboru zaliczenia na ocenę obowiązuje sylabus przedmiotu uwzględniający ten fakt (dostępny w systemie).
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 05-03-2019 16:53)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.