Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną - Oligofrenopedagogika
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
podyplomowe
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2018/2019
Jednostka obsługująca przedmiot
Wydział Nauk Społecznych
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia
3
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
mgr Grażyna Miśkiewicz
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Ćwiczenia
-
-
10 (w tym jako e-learning)
0,67 (w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Przedstawienie pracy wychowawczej internatu jako istotnego elementu rewalidacji dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Zapoznanie słuchaczy z różnorodnymi metodami, środkami i technikami stosowanymi w trakcie oddziaływań wychowawczych. Przekazanie podstawowej wiedzy o problemach wychowawczych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz skutecznych sposobach ich rozwiązywania. Zapoznanie słuchaczy ze specyfiką funkcjonowania placówek rehabilitacyjnych dla osób z niepełnosprawnością
Wymagania wstępne
Zaliczenie przedmiotów: wstęp do pedagogiki, podstawy pedagogiki specjalnej
Zakres tematyczny
Treści ćwiczeń:
Charakterystyka funkcjonowania placówek rehabilitacyjnych dla osób z niepełno sprawnościami, w tym z niepełnosprawnością intelektualną.
Rola internatu, ośrodków szkolno – wychowawczych i innych placówek rehabilitacyjnych dla osób z niepełnosprawnością (ośrodków rehabilitacyjno-edukacyjnych i wychowawczych) warsztatów terapii zajęciowej, mieszkalnictwa chronionego a także domu dziecka w sprawowaniu opieki nad dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną, z uwzględnieniem funkcji rewalidacyjnej, społecznej, resocjalizacyjnej oraz opiekuńczo – wychowawczej.
Charakterystyka zachowania dziecka z niepełnosprawnością intelektualną; wpływ zaburzeń sfery poznawczej, emocjonalnej, fizycznej i społecznej na zachowanie.
Podstawowe elementy procesu wychowania. Cele i zadania wychowania i rewalidacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. System metod, form i środków oddziaływania wychowawczego i rewalidacyjnego w grupie. Dokonywanie charakterystyki wychowanka, formułowanie wniosków oraz prognozy postępowania wychowawczo – rewalidacyjnego.
Organizowanie warsztatu pracy wychowawców. Plan pracy placówki. Dzienny i tygodniowy rozkład zajęć wychowanków. Postępowanie wychowawcze w zajęciach pozalekcyjnych. Współdziałanie pracowników placówki wychowawczej z rodziną i najbliższym środowiskiem społecznym.
Metody kształcenia
Praca w grupach, dyskusja problemowa, zajęcia warsztatowe
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ocena końcowa: ocena przygotowania i prezentacji w czasie zajęć zagadnień przewidzianych w programie (50%) i planu pracy z osobą z niepełnosprawnością (50%).
Literatura podstawowa
Aronson E., /2003/Człowiek istota społeczna, PWN Wydawnictwa Szkolne, Warszawa
Ploch L., /2011/Włączanie społeczne w placówce specjalnej, Wyd. Difin
Czajkowska M. /2005/ Kompensacyjna funkcja internatu w procesie socjalizacji dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls
Halbig J.,Wehnert R., /2007/Inni a jednak tacy sami. Zabawy z niepełnosprawnymi, Kielce, Jedność
Kielin J. /2002/ Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk GWP PLUS
Kott T. /2002/ Zajęcia pozalekcyjne i terapia zajęciowa z osobami o obniżonej sprawności umysłowej, Akademia Pedagogiki Specjalnej
Portman R. /2007/ Gry i zabawy przeciwko agresji. Kielce, JEDNOŚĆ
Ploch L. /1997/ Praca wychowawcza z dziećmi upośledzonymi umysłowo w internacie. Warszawa, WSiP
Wyczesany J. /2002/ Pedagogika upośledzonych umysłowo – wybrane zagadnienia. Kraków, Wydawnictwo Psychologiczne
Literatura uzupełniająca
Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnycka M. /2005/ Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa, WSiP
Głodkowska J., Giryński A./2001/ Zabawa i nauka w kręgu baśni. Metoda wspomagania wrażliwości edukacyjnej dziecka lekko upośledzonego umysłowo, Akademia Pedagogiki Specjalnej
Halbig J., Wehnert R. /2000/ Bawimy się wszyscy. Pierwszy kontakt i komunikacja w zabawie. Kielce, JEDNOŚĆ
Hannaford C. /1998/ Zmyślne ruchy które doskonalą umysł. Warszawa, MEDYK
Portman R. /2008/Gry i zabawy kształtujące pewność siebie Kielce, JEDNOŚĆ
Portman R. /2003/ Zabawy Rozwijające inteligencję Kielce, JEDNOŚĆ
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 17-05-2018 12:46)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.