SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka i trudności w wychowaniu dziecka |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-EEiTP-MiTWD |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Edukacja elementarna i terapia pedagogiczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu metodyki wychowania i trudności wychowawczych w pracy z dzieckiem; kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej; zapoznanie z możliwościami wychowawczej pracy nauczyciela z dziećmi; kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do diagnozowania trudności wychowawczych i ich usuwania; kształcenie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy do projektowania własnego programu i planu pracy wychowawczej z małym dzieckiem.
Podstawy pedagogiki ogólnej, teoretycznych podstaw wychowania i psychologii rozwojowej.
Sylwetka rozwojowa dziecka w wieku poniemowlęcym, przedszkolnym i wczesnym wieku szkolnym. Rozwój fizyczny i motoryczny, poznawczy, społeczno-emocjonalny i moralny. Zasady, metody i formy opieki i wychowania. Pojęcie, klasyfikacja, podobieństwa, różnice i ich charakterystyka. Style wychowania. Wychowanie do zgodnego współdziałania z rówieśnikami i dorosłymi. Rozwijanie umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji. Współbycie z innymi. Kształtowanie u dzieci umiejętności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych, odporności emocjonalnej. Nauczyciel wychowawcą. Klasa zespołem wychowawczym. Poznawanie uczniów. Prawa i obowiązki ucznia Źródła błędów w wychowaniu. Kontakt i współpraca nauczyciela z rodzicami uczniów Program wychowawczy klasy i planowanie pracy wychowawczej.
Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia dzieci w przedszkolu, szkole, poza ich terenem. Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci. Budowanie systemu wartości. Rozwijanie postaw etycznych. Brak adaptacji dzieci do wymagań przedszkolnych i szkolnych, przyczyną trudności wychowawczych. Zachowania negatywne dzieci
Agresja bezpośrednia i pośrednia dzieci. Dzieci nerwowe (nadpobudliwe). Zachowania biernych dzieci. Dziecko lękliwe. Zachowania destrukcyjne, negatywne i depresyjne dzieci. Zachowania autodestrukcyjne dzieci. Zaburzenia emocjonalne i zachowanie dzieci. Uczeń leniwy. Śmiech ucznia. Zapobieganie trudnościom wychowawczym. Kompetencje komunikacyjne nauczyciela i ucznia. Spotkanie i dialog nauczyciela z dzieckiem
Wykład: konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny i prezentacje multimedialne.
Ćwiczenia: a) podające -praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym; b) problemowe- dyskusja, meta plan, drzewo decyzyjne, c) praktycznego działania - projektowanie zadań, metoda przypadków, praca w grupach, burza mózgów i prezentacje multimedialne
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład zaliczenie na podstawie aktywnej obecności i dyskusji studentów, skonstruowanego projektu, pracy pisemnej
Ćwiczenia: zaliczenie z ocena na podstawie kolokwium pisemnego, projektowania programu lub plan pracy wychowawczej z małym dzieckiem, prezentacji multimedialnej do wybranego zagadnienia, aktywnej obecności i dyskusji studentów
Ocena końcowa: to średnia z ocen uzyskanych z ćwiczeń i wykładów
Łobocki M., ABC wychowania, Lublin 1999.
Łobocki M., W trosce o wychowanie w szkole, Kraków 2009.
Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego wykłady i ćwiczenia.
Łobocki M., Trudności wychowawcze w szkole, Lublin 1983.
Łobocki M., Poradnik wychowawcy klasy, Warszawa 1985.
Łobocki M., Wychowanie moralne w zarysie, Kraków 2009.
M. Magda, Kształtowanie wrażliwości moralnej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2000.
Gurycka A., Błąd w wychowaniu, WSiP, Warszawa 1990.
Oatley K., Jenkins J.M., Zrozumieć emocje, PWN, Warszawa 2003.
Opel K.W., Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży, cz. I, II, III, IV, Jedność, Kielce 2004.
Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka M., Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci, Lublin 1999.
Zajączkowski K., Program profilaktyczno-wychowawczy dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej, Impuls”, Kraków 2002.
Ziemska M., Rodzina a osobowość, Wiedza Powszechna, Warszawa 1977.
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 23-05-2018 22:07)