SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Emisja głosu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Emisja głosu
Kod przedmiotu 05.1-WP-EEiTP-EG
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Edukacja elementarna i terapia pedagogiczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Jednostka obsługująca przedmiot Wydział Nauk Społecznych
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami emisji i higieny głosu. Poznanie podstawowych ćwiczeń sprawności głosowej i autoprezentacji.

Wymagania wstępne

Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej, pedagogiki.

Zakres tematyczny

  • Cele i zadania przedmiotu emisja głosu
  • Głos – podstawowym narzędziem pracy nauczyciela (środek przekazu dydaktycznego, budowanie autorytetu nauczyciela)
  • Głos jako podstawowe narzędzie autoprezentacji, ekspresji, komunikacji
  • Ciało jako zbiór rezonatorów ( rezonatory :głowowy, piersiowy, brzuszny; sposoby kierowania dźwięku, praca nad barwą głosu)
  • Konteksty kształcenia emisyjnego (ćwiczenia usprawniające aparat głosotwórczy)
  • Sztuka mówienia sztuka śpiewania ( ekspresja wypowiedzi, mowa ciała, ćwiczenia intonacji)
  • Praca z tekstem – praktyczne wykorzystanie ćwiczeń artykulacyjnych
  • Higiena głosu ( najczęstsze dolegliwości i schorzenia głosowe, uwarunkowania)
  • Ćwiczenia relaksacyjne pomocne w prawidłowej emisji głosu
  • Profilaktyka i rehabilitacja głosu

Metody kształcenia

Metody ekspresyjne, asymilacji wiedzy

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia: zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności i dyskusji studentów, pracy pisemnej i autoprezentacji.

Ocena końcowa jest oceną uzyskaną z ćwiczeń

Literatura podstawowa

  • Broszkiewicz B., Teatr szkolny. Głoski, sylaby, wyrazy, Wrocław 2003
  • Broszkiewicz B., Teatr szkolny. Akcent, intonacja, intencje, Wrocław 2004
  • Kataryńczuk -Mania L., Kowalkowska I., red., Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, Zielona Góra 2006
  • Oczkoś M., Abecadło mówienia, Wstęp do nauki poprawnej wymowy, warszawa 2000
  • Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy, warszawa 2007
  • Przybysz-Piwko M., red., Emisja głosu nauczyciela, Warszawa 2006
  • Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000
  • Gawronska M., Podstawy wymowy i impostacji głosu, Wrocław 2001
  • Grombel B.E. i In., zasady komunikacji werbalnej, Poznań 2001

Literatura uzupełniająca

  • Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1997
  • Toczyska B., Sarabanda w chaszczach, Gdańsk 1999
  • Laskowska H., Podstawy emisji głosu, Bydgoszcz 2000
  • Uchyła-Zroski J., Głos mówiony i śpiewany. Z zagadnień pedagogiki muzycznej, Piotrków Trybunalski 1998

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 23-05-2018 20:46)