Zapoznanie studentów z celami, treściami, zasadami i metodami pracy dydaktycznej w zakresie edukacji matematycznej dziecka w wieku wczesnoszkolnym.
Zapoznanie z nowoczesnymi metodami oraz środkami edukacji matematycznej dziecka.
Kształtowanie umiejętności projektowania i prowadzenia zajęć wprowadzających i utrwalających wybrane pojęcia matematyczne w klasach I-III.
Kształtowanie umiejętności doboru i wykorzystania dostępnych materiałów, środków i metod pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych w edukacji matematycznej dziecka.
Kształtowanie kompetencji do krytycznej oceny praktyki pedagogicznej w zakresie edukacji matematycznej dziecka.
Wymagania wstępne
Podstawy dydaktyki ogólnej, teorii wychowania oraz wiedza z zakresu psychologii rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym.
Zakres tematyczny
Psychologiczne podstawy uczenia się matematyki w klasach I-III. Swoistość myślenia matematycznego dziecka.
Istota edukacji matematycznej na poziomie wczesnoszkolnym. Cele, treści, zasady, metody kształcenia matematycznego w klasach I-III.
Orientacja na proces - orientacja na wynik w nauczaniu matematyki w klasach I-III.
Nauczanie czynnościowe w edukacji wczesnoszkolnej – istota znaczenie i możliwości stosowania.
Aktywność badawcza i aktywność twórcza w edukacji matematycznej dziecka w klasach I-III.
Trudności dziecka w uczeniu się matematyki.
Edukacja matematyczna w klasach I-III, jej specyfika – analiza programów i podręczników
Dojrzałość dziecka do uczenia się matematyki w klasach I-III- pojęcie, zakresy, rozwijanie.
Umiejętności praktyczne (pojęcia: czasu, miary, masy, pojemności, liczenie pieniędzy).
Cechy wielkościowe, stosunki przestrzenne, figury geometryczne.
Nauka o zbiorach jako podstawa kształtowania pojęcia liczby naturalnej.
Pojęcia liczby naturalnej i działania matematycznego (dodawanie i odejmowanie).
Rozszerzenie zakresu liczbowego, istota przekraczania progu dziesiątkowego.
Pojęcia mnożenia i dzielenia.
Pojęcie ułamka.
Pojęcia geometryczne w edukacji wczesnoszkolnej.
Formułowanie i rozwiązywanie zadań tekstowych.
Równania i nierówności.
Zabawy, gry i sytuacje zadaniowe w edukacji matematycznej dziecka.
Metody kształcenia
Praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, burza mózgów, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, metoda projektu, prelekcja, nauczanie czynnościowe.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zadań przewidzianych do realizacji w ramach programu (projekty zadań i sytuacji oraz zajęć matematycznych, aktywny udział w dyskusjach) ich średnia arytmetyczna stanowi – 30% uzyskanej oceny na zaliczenie,
pozytywna ocena z wyznaczonej pracy pisemnej - 20 % oceny
oraz pozytywna ocena ze sprawdzianu pisemnego - 50 % oceny
Warunkiem zaliczenia wykładów jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium - 70 % oceny,
Uzyskanie pozytywnej oceny z prac pisemnych zleconych przez prowadzącego - 30 % oceny
Ocena końcowa – średnia arytmetyczna: 50-% oceny uzyskanej na zaliczenie wykładu oraz 50 % oceny uzyskanej z konwersatorium.
Literatura podstawowa
Cackowska M., Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Poradnik metodyczny, Warszawa 1990.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa 1992.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Terapia dzieci z trudnościami w uczeniu się matematyki, Katowice 1997.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.