SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Niedostosowanie społeczne dzieci |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-EPiW-NiSD |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
Student posiądzie wiedzę na temat zjawiska niedostosowania społecznego i jego interpretacji naukowej w różnorodnych koncepcjach teoretycznych. Pozna przyczyny i przejawy niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży, sposoby funkcjonowania osób niedostosowanych i zagrożonych niedostosowaniem w środowisku rodzinnym, szkolnym, rówieśniczym. Ponadto zdobędzie wiadomości odnoszące się do diagnozy niedostosowania społecznego, resocjalizacji i profilaktyki.
Ogólna orientacja w problemach patologii społecznych, podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwojowej.
Etapy i stadia niedostosowania. Rodzaje niedostosowania i jego objawy.
Przyczyny niedostosowania społecznego dzieci - wpływ czynników biopsychicznych, przyczyny tkwiące w środowisku rodzinnym, rówieśniczym, szkolnym. Społeczne uwarunkowania niedostosowania (m.in. bezrobocie, bezdomność, ruchliwość społeczna rodziny, sieroctwo społeczne).
System opieki i profilaktyki nad dzieckiem niedostosowanym społecznie.
Wykład problemowy, wykład dyskusyjny.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena indywidualnej analizy dziecka niedostosowanego społecznie, określając jego przejawy i przyczyny.
1. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Warszawa 2000;
2. Moczydłowska J, Pełczyńska J, Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie. Rzeszów 2004, FOSZE.
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-05-2018 10:54)