SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka edukacji językowej w przedszkolu |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-EPiW-MEJP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
Ćwiczenia | - | - | 15 (w tym jako e-learning) |
1 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi założeniami edukacji językowej dzieci w wieku przedszkolnym.
Zapoznanie z klasycznymi i alternatywnymi metodami pracy w przedszkolu w kontekście nauki czytania i pisania.
Podstawowa wiedza z zakresu dydaktyki ogólnej i psychologii rozwojowej.
Wykłady:
Charakterystyka rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym pod kątem umiejętności niezbędnych do nauki czytania i pisania.
Wprowadzanie dziecka w świat pisma.
Gotowość dziecka do czytania i pisania – rozwój dziecka, oczekiwane kompetencje.
Dojrzałość szkolna – poziomy, definicje, badanie.
Czytanie i pisanie w przedszkolu – tradycyjne metody wprowadzania dzieci w świat liter.
Ćwiczenia:
Alternatywne metody nauki czytania i pisania – G. Domana, I. Majchrzak, B. Cuttinga, B. Rocławskiego, M. Bogdanowicz.
Projektowanie zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym do poszczególnych metod.
Środki edukacyjne wspierające umiejętność czytania i pisania.
Projektowanie zadań i zabaw wspierających dzieci w nauce czytania i pisania.
Analiza dokumentów ministerialnych w zakresie przedszkolnej nauki czytania i pisania.
Kontrowersje wokół przedszkolnej nauki czytania i pisania.
Dyskusja, metoda zadaniowa, praca w grupach, gry dydaktyczne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Obecność na zajęciach oraz opracowanie i pozytywna ocena z prezentacji projektu zajęć dla przedszkolaków w oparciu o wybrane metody nauki czytania i pisania omawiane na zajęciach.
1. Brzezińska A., Gotowość dzieci w wieku przedszkolnym do czytania i pisania, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 1987.
2. Doman G., Jak nauczyć małe dziecko czytać?, Wyd. „Excalibur”, Bydgoszcz 1992.
3. Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1999.
4. Majchrzak I., Wprowadzanie dziecka w świat pisma, Wyd. Żak, Warszawa 1999.
5. Wilgocka-Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Wyd. Żak, Warszawa 2003.
1. Łazowska H., Mikiciuk B., Moritz B., Co zrobić, aby ułatwić dziecku naukę czytania i pisania, Wyd. Impuls, Kraków 2002
2. Marzano R.J., Paynter D.E., Trudna sztuka pisania i czytania, GWP, Gdańsk 2004.
3. Silberg J., Nauka czytania przez zabawę, Wyd. K.E.LIBER, Warszawa 2005.
4. Zakrzewska B., Każdy przedszkolak dobrym uczniem w szkole, WSiP, Warszawa.
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-05-2018 10:32)