Zapoznanie studentów z celami, treściami, zasadami i metodami pracy dydaktycznej w zakresie edukacji matematycznej dziecka w wieku wczesnoszkolnym.
Zapoznanie z nowoczesnymi metodami oraz środkami edukacji matematycznej dziecka.
Kształtowanie umiejętności projektowania i prowadzenia zajęć wprowadzających i utrwalających wybrane pojęcia matematyczne w klasach I-III.
Kształtowanie umiejętności doboru i wykorzystania dostępnych materiałów, środków i metod pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych w edukacji matematycznej dziecka.
Kształtowanie kompetencji do krytycznej oceny praktyki pedagogicznej w zakresie edukacji matematycznej dziecka.
Wymagania wstępne
Podstawy dydaktyki ogólnej, teorii wychowania oraz wiedza z zakresu psychologii rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Zakres tematyczny
Edukacja matematyczna w przedszkolu i klasach I-III, jej specyfika, cele i treści – analiza programów i podręczników a założenia systemu M. Montessori.
Psychologiczne podstawy uczenia się matematyki przez dziecko. Swoistość myślenia matematycznego dziecka.
Kształtowanie umiejętności praktycznych (pojęcia: czasu, miary, masy, pojemności) zgodnie z metodyka M. Montessori.
Zabawy, gry i sytuacje zadaniowe w edukacji matematycznej dziecka w placówkach Montessori.
Orientacja na proces - orientacja na wynik w edukacji matematycznej dziecka.
Nauczanie czynnościowe w edukacji dziecka– istota znaczenie i możliwości stosowania.
Aktywność badawcza i aktywność twórcza w edukacji matematycznej dziecka w klasach I-III.
Trudności dziecka w uczeniu się matematyki.
Metody kształcenia
Praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, burza mózgów, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, metoda projektu, prelekcja, nauczanie czynnościowe z materiałem Montessori.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Literatura podstawowa
Guz S., Psychopedagogiczne podstawy edukacji w systemie Montessori, W: Kształcenie wczesnoszkolne na przełomie tysiącleci, pod red. W. Puśleckiego, Warszawa 2000.
Zdybel D., Obraz szkoły Montessori w świetle badań amerykańskich, W: Edukacja alternatywna. Nowe teorie, modele badań i reformy, pod red. J. Piekarskiego, B. Śliwerskiego Kraków 2000.
Stein B., Teoria i praktyka pedagogiki Marii Montessori w szkole podstawowej, Jedność, Kielce 2003.
Lukaniuk-Quintailla A., Szkoła Marii Montessori. Historia i współczesność, Oficyna Wydawnicza Espera, Kraków 1998.
Cackowska M., Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Poradnik metodyczny, Warszawa 1990.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa 1992.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Terapia dzieci z trudnościami w uczeniu się matematyki, Katowice 1997.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.