SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Plan Daltoński w przedszkolu |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PMiPD-PDwP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika Marii Montessori i Plan Daltoński |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
Ćwiczenia | - | - | 15 (w tym jako e-learning) |
1 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie słuchaczy z celami, treściami, metodami, zasadami, formami organizacyjnymi stosowanymi w placówkach przedszkolnych pracujących systemem Planu Daltońskiego oraz kształtowanie umiejętności projektowania sytuacji edukacyjnych w przedszkolu zgodnie z założeniami Planu Daltońskiego.
Znajomość zagadnień z zakresu pedagogiki ogólnej, dydaktyki ogólnej oraz psychologii rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Wykład:
1. Podstawy filozoficzno-pedagogiczne Planu Daltońskiego.
2.Wizja oświatowo-psychologiczna.
3. Dbałość o jakość edukacji na etapie przedszkolnym a plan Daltoński.
Ćwiczenia:
1.Kolory dnia – projektowanie sytuacji edukacyjnych, wprowadzających.
2.Tablica zadań dodatkowych – projektowanie kart zadań i okazji edukacyjnych.
3.Plan Daltoński a rytm dnia - projektowanie kart czynności w zależności do pór dnia.
4.Tablica zadań – projektowanie tablicy zadań i zajęć wprowadzających.
5.Planowanie pracy – wprowadzanie danej aktywności, efekty korzystania z tablicy zadań, porządkowanie materiałów.
6. Prezentacja własnego portfolio.
Podające - wykład, praca z książka i innymi źródłami wiedzy, problemowe - dyskusja, mapy myśli, drzewo decyzyjne, analiza SWOT
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład:
Ocena z kolokwium ustnego lub pisemnego (do ustalenia ze studentami).
Ćwiczenia:
Pozytywne oceny z realizacji wszystkich zadań zleconych. Średnia ocen uzyskanych za poszczególne zadania i portfolio.
Ocenę końcową stanowi średnia ocen uzyskanych z wykładu i ćwiczeń.
1. Roel Rener, Hans Wenke, wprowadzenie: prof. dr hab. Bogusław Śliwerski, Pedagogika Planu Daltońskiego, Łódź 2011,Wyd. SOR -MAN.
2. Roel Rener, Jak dziś wygląda plan daltoński? , „Bliżej Przedszkola”, 2011 nr 3.
3. Roel Rener, Indywidualizacja drogą do sukcesu każdego dziecka, „Bliżej Przedszkola”, 2011 nr 9.
4. Roel Rener, Plan daltoński wzorcowym narzędziem dla współczesnej edukacji, Bliżej Przedszkola, 2011 nr 11.
5. Agata Juljańska, Marta Kwella, Kamila Szymańska, Pomocnik nauczyciela. Sprawdzone pomysły na zmotywowanie i zorganizowanie twojej klasy, Łódź 2011,Wyd. SOR -MAN.
Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-05-2018 22:07)