SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy psychologii rozwoju człowieka |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-EA-PPR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Edukacja i rehabilitacja osób z autyzmem oraz zespołem Aspergera |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą zjawisk występujących w rozwoju człowieka od momentu poczęcia do dorosłości. Uwrażliwienie studentów na uniwersalny i indywidualny charakter rozwoju człowieka.
Podstawy wiedzy z psychologii.
WYKŁADY: (1) Rozwój człowieka: perspektywa biologiczna, behawioralna i poznawcza. 2) Uwarunkowania rozwoju człowieka: biologiczne, społeczne, psychologiczne. 3) Analiza zmian rozwojowych. 4) Teorie rozwoju człowieka: fazowe (Z. Freud, J. Piaget, E. Erikson), sekwencyjne (A. Maslow, teorie neopiagetowskie), cykliczne (D. Lewinson, E. Duvall, R. Havighurst), liniowe (B. Skiner, A. Bandura), wielopłaszczyznowe (L. Wygotski, M. Tyszkowa, P. Baltes)
ĆWICZENIA: (1) Obszary rozwojowe człowieka. 2) Charakterystyka poszczególnych faz rozwoju człowieka: od etapu noworodka do starości. (3) Charakterystyka wybranych zaburzeń rozwojowych. 4) Teratogeny. 5) Rola relacji społecznych w rozwoju jednostki. 6) Płeć a rozwój.
Wykłady: wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia: dyskusja, praca w grupach, pokaz
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
1. Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, Poznań 20006.
2. Brich A., Psychologia rozwojowa w zarysie, Warszawa 2007.
3. Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka, t. 1, Warszawa 2007.
4. Psychologia rozwoju człowieka t. 2, red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, Warszawa 2007.
5. Vasta R., Haith M.M., Miller S.A., Psychologia dziecka, Warszawa 1995.
1. Kaja B., Psychologia wspomagania rozwoju: zrozumieć świat życia człowieka, Gdańsk 2011
2. Łoś Z, Psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia, Wrocław 2010.
3. Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa 2011.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 17-05-2018 14:19)