SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Teoria i metodyka postępowania korekcyjno-kompensacyjnego |
Kod przedmiotu | 16.1-WL-P-WFiGKK-TiMPKK |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne i gimnastyka korekcyjna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Egzamin |
Ćwiczenia | - | - | 15 (w tym jako e-learning) |
1 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
Zapoznanie studenta z metodyką postępowania korekcyjno-kompensacyjnego, organizacją i planowaniem procesu korekcyjnego (diagnoza, ordynacja, kontrola); dobór ćwiczeń, metod i form pracy w zależności od rodzaju i zaawansowania wady postawy ciała oraz stanu zdrowia i wieku dziecka; kształtowanie właściwych postaw w stosunku do osób o różnym poziomie rozwoju psychomotorycznego.
Podstawowa wiedza z zakresu teorii i metodyki wychowania fizycznego, anatomii człowieka, rozwoju fizycznego.
Treści wykładów: Teoria i metodyka postępowania korekcyjno-kompensacyjnego, metody i formy pracy z zaburzeniami statyki ciała, trójtorowość metod usprawniania korekcyjnego, fazy reedukacji posturalnej, systematyka stosowanych ćwiczeń i pozycji. Tok, konspekt lekcji gimnastyki kompensacyjno – korekcyjnej. Wybrane metody stosowane w gimnastyce kompensacyjno – korekcyjnej. Profilaktyka zaburzeń postawy ciała, zasady ergonomii w miejscu pracy i wypoczynku ucznia.
Treści ćwiczeń: Systematyka pozycji i ćwiczeń korekcyjnych, fazy reedukacji posturalnej – przykłady ćwiczeń z wykorzystaniem zasad propriocepcji, stretchingu, jogi, kształtowanie nawyku prawidłowej postawy, zabawy i gry korekcyjne, ćwiczenia korygujące ustawienie miednicy, toki lekcyjne stosowane podczas zajęć gimnastyki korekcyjne, lekcja wychowania fizycznego z elementami korekcyjnymi. Wady postawy w płaszczyźnie strzałkowej: plecy wklęsłe, okrągłe, choroba Scheuermanna, plecy okrągło- wklęsłe, plecy płaskie – postępowanie korekcyjno-kompensacyjne. Zniekształcenia klatki piersiowej i zniekształcenia i wady w obrębie stóp: postępowanie usprawniające i profilaktyczne. Skolioza: podział, etiologia, patobiomechanika, leczenie i usprawnianie. Praktyczne wykorzystanie zasad profilaktyki zaburzeń postawy ciała, ćwiczenia przyjmowania prawidłowej pozycji siedzącej, ochrona kręgosłupa w czasie pracy fizycznej i wypoczynku tzw. szkoła zdrowych pleców (metoda Spiralnej Stabilizacji Kręgosłupa, Metoda Pilates Core Stability).
Wykład konwersatoryjny, metoda poglądowa, metoda analityczna, dyskusja problemowa, samodzielne opracowywanie materiałów metodycznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem w formie pisemnej zgodnym z podanymi kryteriami – test z progami punktowymi. Ćwiczenia kończą się zaliczeniem. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: test z progami punktowymi, testy umiejętności praktycznych, ocena projektu-konspekt lekcji. Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 30-07-2018 07:24)