SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Ekonomia międzynarodowa |
Kod przedmiotu | 14.3-WZ-LogD-EM |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Logistyka |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr letni 2019/2020 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Głównym celem przedmiotu jest przedstawienie zarówno teoretycznych, jak i praktycznych aspektów ekonomii międzynarodowej, stosunków gospodarczych (modele, metody, instrumenty, poglądy ekonomistów) oraz współczesnych wzorców wymiany międzynarodowej i związanej z nimi polityki ekonomicznej, a także jej skutków. Celem praktycznym jest kształtowanie wśród studentów wrażliwości na uwarunkowania instytucjonalne i rolę instytucji w koordynacji międzynarodowej wymiany oraz umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy.
Brak.
Wykład: Globalizacja i problemy współczesnego świata Ekonomiczno-teoretyczne podstawy i modele wymiany międzynarodowej. Przepływy kapitału, usług i towarów. Międzynarodowe stosunki finansowe. Inwestycje portfelowe i bezpośrednie inwestycje zagraniczne. Internacjonalizacja przedsiębiorstw i gospodarki. Korporacje transnarodowe. Międzynarodowa integracja gospodarcza. Bilans płatniczy. Międzynarodowe systemy i rynki walutowe
Ćwiczenia: Klasyczne i współczesne teorie wymiany międzynarodowej. Rola i wpływ handlu zagranicznego na wielkość i strukturę DN. Międzynarodowe przepływy czynników produkcji i międzynarodowy handel towarami i usługami. Polityka handlowa – narzędzia i ich zastosowanie w handlu międzynarodowym. Polityka kursowa i kurs walutowy. Polityka handlowa w krajach rozwijających się i w krajach wysoko uprzemysłowionych.
W ramach wykładu: wykład konwencjonalny z wykorzystaniem metody wizualizacji (rzutnik pisma, rzutnik multimedialny), zaś w ramach ćwiczeń: klasyczna metoda problemowa, dyskusja, praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia wykładu jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu pisemnego testowego składającego się z pytań wielokrotnego wyboru obejmujących zagadnienia omawiane na wykładzie. Egzamin zostaje zaliczony wówczas gdy student uzyska wymagane minimum punktów, tj. 55 procent.
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium w postaci testu jednokrotnego wyboru i uzupełnień. Test składać się będzie z 15-20 pytań, a wymagane minimum do zaliczenia testu to uzyskanie 55 proc. Pozytywnych odpowiedzi. Ponadto na wybranych zajęciach studenci będą mieli za zadanie przygotować w grupach 3-4 osobowych prezentację wybranych zagadnień omawianych na ćwiczeniach, które następnie będą oceniane przez prowadzącego pod kątem zawartości merytorycznej, sposobu przedstawienia zagadnienia, a także współpracy członków zespołów. Oceniane będzie także uczestnictwo studenta w dyskusjach podczas ćwiczeń.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen zaliczeniowych z wykładu i ćwiczeń
Zmodyfikowane przez dr Paweł Szudra (ostatnia modyfikacja: 10-05-2019 21:14)