SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kultura i media - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kultura i media
Kod przedmiotu 08.9-WH-DiksD-KiM-S17
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. zw. dr hab. Małgorzata Mikołajczak
  • dr Kamila Gieba
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wiedza: Student posiada wiedzę na temat współczesnego życia kulturalnego, funkcjonowania instytucji kultury, ośrodków życia kulturalnego oraz sposobów animacji kultury, zna gatunkowe formy publicystyki i krytyki kulturowej oraz sposoby promocji i upowszechniania kultury za pośrednictwem mediów, dysponuje wiedzą na temat kulturotwórczej roli mediów, zna terminologię niezbędną w pracy dziennikarza kulturowego oraz podstawy warsztatu dziennikarza kulturowego.

Umiejętności: Student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną w pracy dziennikarskiej, samodzielnie planuje i realizuje projekty dziennikarskie dotyczące życia kulturalnego, redaguje teksty dziennikarskie dotyczące życia kulturalnego.

Kompetencje: Student czynnie uczestniczy w życiu medialnym i kulturalnym, jest świadomy opiniotwórczej roli mediów oraz znaczenia pracy dziennikarskiej w upowszechnianiu
i promowaniu zjawisk kultury.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Sposoby funkcjonowania i zakres działania instytucji kultury Ośrodki życia kulturalnego: funkcje, zakres działalności, sposoby promocji. Strategie animacji kultury. Partycypacja
w kulturze. Kulturotwórcza funkcja mediów. Gatunkowe formy publicystyki i krytyki kulturowej. Analiza wybranych tekstów publicystycznych i krytycznych na temat współczesnej kultury polskiej. Promocja kultury w mediach, w tym w nowych mediach.  Wpływ mediów społecznościowych na promocję kultury i uczestnictwo w kulturze. Media
a umasowienie kultury. Rola dziennikarstwa w promowaniu i upowszechnianiu kultury regionalnej i lokalnej. Specyfika regionalnych i lokalnych szczebli życia kulturalnego.

Metody kształcenia

Opis podający, opis wyjaśniający, dyskusja, studium przypadku, analiza tekstu źródłowego.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Kolokwium, przygotowanie do zajęć, aktywność na zajęciach.

Literatura podstawowa

  1. J. Adamowski, O warsztacie dziennikarskim, Warszawa 2002.
  2. Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2008.
  3. Media regionalne i lokalne w praktyce, red. P. Kuca, Kraków 2011.
  4. K. Mroziewicz, Dziennikarz w globalnej wiosce, Bydgoszcz-Warszawa 2006.
  5. Nowe media a uczestnictwo w kulturze. Raport z badań, praca zbiorowa, Warszawa 2010.
  6. J. Sławinski, Funkcja krytyki literackiej, [w:] tegoż, Język, dzieło, tradycja, Warszawa 1963.
  7. J. Szulborska-Łukaszewicz, Instytucje kultury w Polsce – specyfika ich organizacji
    i finansowania
    , „Zarządzanie w Kulturze” 2012, t. 13, nr 4.

Literatura uzupełniająca

  1. M. Gierula, Polska prasa lokalna 1989-2000, Katowice 2005.
  2. L. Olszański, Dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2006.
  3. A. Roguska, Media globalne – media lokalne. Zagadnienia z obszaru pedagogiki medialnej i edukacji regionalnej, Kraków 2012.

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 15-06-2019 13:57)