SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Profilaktyka i terapia w pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych |
Kod przedmiotu | 05.2-WP-EPiW-PiT |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
Zajęcia mają na celu przekazanie wiedzy dotyczącej zasad wspierania rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zapoznanie studentów z diagnozowaniem dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Przedstawienie zasad, mechanizmów planowania i prowadzenia zajęć dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Charakteryzują podstawowe trudności poznawcze, emocjonalne i społeczne dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz strategie radzenia sobie z nimi. Zapoznanie z teoretycznymi i praktycznymi przesłankami metod wspierających rozwój umiejętności szkolnych.
Znajomość psychologii rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Wykład
Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w polskim systemie oświaty;
Terapia pedagogiczna i jej znaczenie w procesie edukacji dziecka (istota terapii pedagogicznej, modele postępowania pedagogiczno- terapeutycznego, efektywność terapii, a sposoby funkcjonowania terapeutycznego nauczyciela i terapeuty;
Terapia pedagogiczna dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
Systemowa terapia rodzin w procesie pomocy dziecku o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
Profilaktyka i wczesna interwencja w pracy z dzieckiem z trudnościami w uczeniu się (istota, cele i istota podejmowania wczesnej interwencji, zdrowie psychiczne dziecka i jego otoczenia, jako cel działań profilaktycznych;
Ćwiczenia
Wsparcie społeczne jako jeden ze sposobów radzenia sobie z trudnościami;
Metody stosowane w terapii pedagogicznej dzieci;
Programy profilaktyczne i stosowane w terapii dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjnych oraz programów terapeutycznych dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Wykład konwencjonalny i problemowy, dyskusja, praktyczne
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład
warunkiem zaliczenia wykładu jest udział w dyskusji
Ćwiczenia
warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z prezentacji opisu przypadku (praca w zespołach)
1. Bogdanowicz M. (1991) Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa, WSiP.
2. Byers R., Rose R. (2002) Jak zaplanować pracę z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Warszawa;
3. Czajkowska L., Herda K. (1989) Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa.
4. Dyrden G., Vos J., (2000), Rewolucja w uczeniu, Wyd. Moderski i S-ka, Poznań.
5. Elliot J., Place M. (2000) Dzieci i młodzież w kłopocie. Warszawa.
1. Frosting M., Horde D. (1989) Wzory i obrazki. Warszawa. (Podręcznik i ćwiczenia. Poziom podstawowy, poziom średni i wyższy).
2. Głodkowska J. (red.)(2010), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,, Wydawnictwo APS, Warszawa.
3. Głodkowska J. (red.)(2011), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej, Wydawnictwo APS, Warszawa.
4. Gruszczyk- Kolczyńska E. (1994) Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa;
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-05-2019 20:27)