SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Historia literatury niemieckiej: oświecenie - klasyka weimarska |
Kod przedmiotu | 09.2-WH-FGP-HLT1-W-S14_pNadGenSGLLZ |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia germańska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | niemiecki |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie |
Blok zajęć z historii literatury niemieckiej okresu oświecenia oraz Klasyki Weimarskiej (wykłady oraz ćwiczenia) ma na celu przybliżenie studentom aspektów związanych z życiem literackim, kulturowym oraz szkołami filozoficznymi w Niemczech od XVIII do początku XIX wieku. Zaprezentowane zostaną sylwetki twórców i myślicieli, omówiony zostanie szeroki kontekst historyczny, który zostanie powiązany z przejawami literackimi. Analiza (interpretacja) poszczególnych tekstów z listy lektur obowiązkowych oprócz tego rozbuduje kompetencje językowe słuchaczy biorących czynny udział w prowadzonych dyskusjach.
Brak
Wachlarz tematyczny sięgający początków XVIII wieku (oświecenie, okres burzy i naporu) po pierwsze dziesięciolecie XIX wieku (Klasyka Weimarska) obejmuje m.in. przedstawienie: tła historycznego poszczególnych okresów oraz najważniejszych odkryć technologicznych, szkół filozoficznych (Kant, Leibniz, Wolff, Thomasius), szkół poetologicznych („Szwajcarzy”), nurtów literackich, rozwoju gatunków (bürgerliches Trauerspiel, Abenteuerroman, Bildungsroman, ody i ballady), pisarzy (Lessing, Lenz, Schiller, Goethe), naświetlenie rynku wydawniczego (gazety, czasopisma, wzrost czytelnictwa, tzw. kobiece salony).
wykład konwersatoryjny, dyskusja, referat/projekt, klasyczna metoda problemowa, analiza tekstów
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
aktywność na zajęciach (udział w dyskusji, argumentacja, umiejętność interpretacji tekstów literackich), zaliczenie pisemnych form sprawdzenia wiedzy z zakresu znajomości lektur (kolokwia), obecność na wykładach, zdanie egzaminu.
1) corocznie aktualizowana lista lektur obowiązkowych
2) treści przekazywane podczas wykładów
3) Martini, Fritz: Deutsche Literaturgeschichte. Von den Anfängen bis zur Gegenwart. Stuttgart 1991.
4) Beutin, Wolfgang (Hrsg.): Deutsche Literaturgeschichte: Von den Anfängen bis zur Gegenwart. Stuttgart 1992.
Bahr, Erhard (Hrsg.): Geschichte der deutschen Literatur (Bd. 1–3). Tübingen 1987.
Best, Otto F. (Hrsg.): Deutsche Literatur. Ein Abriß in Text und Darstellung. Bd. 5: Aufklärung und Rokoko. Stuttgart 1998.
Conrady, Karl Otto (Hrsg.): Deutsche Literatur zur Zeit der Klassik. Stuttgart 1977.
Frenzel, Elisabeth: Motive der Weltliteratur. Ein Lexikon dichtungsgeschichtlicher Längsschnitte. Stuttgart 1999.
Müller-Michaels, Harro (Hrsg.): Deutsche Dramen. Interpretationen zu Werken von der Aufklärung bis zur Gegenwart. Königstein 1985.
Wessels Hans-Friedrich: Aufklärung. Ein literaturwissenschaftliches Studienbuch. Königstein 1984.
Wilpert, Gero v.: Deutsches Dichterlexikon. Biographisch-bibliographisches Handwörterbuch zur deutschen Literaturgeschichte. Stuttgart 1988.
Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 27-05-2019 18:36)