Celem zajęć jest wprowadzenie słuchaczy w szereg zagadnień z obszaru fonetyki artykulacyjnej przy wykorzystaniu prezentacji materiału językowego oraz ćwiczeń fonetycznych w celu świadomego kształtowania poprawności wymowy.
Rozważania teoretyczne dot. min. roli poprawności wymowy w obszarze nauczania języka niemieckiego jako obcego stanowić będą bazę i podstawę do praktycznej nauki i ćwiczenia poprawnej wymowy.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Znaczenie poprawnej wymowy w nauczaniu i uczeniu się j. niemieckiego
Sposoby nauczania i uczenia się wymowy
Ogólne reguły artykulacji niemieckich samogłosek i spółgłosek
Klasyfikacja głosek niemieckich, kryteria klasyfikacji
Metody kształcenia
metody podające (objaśnienie lub wyjaśnienie), ćwiczenia przedmiotowe (np. ćwiczenia imitacyjne), metody problemowe, metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest systematyczna i aktywna obecność na zajęciach, uzyskanie pozytywnych ocen z prac kontrolnych - ustnych i pisemnych, a także z czytania i wypowiedzi w czasie zajęć.
Literatura podstawowa
Dieling, Helga / Hirschfeld,Ursula: Phonetik lehren und lernen, Berlin 2000.
Dieling, Helga: Phonetik im Fremdsprachenunterricht Deutsch, Berlin 1992.
Morciniec, Norbert / Prędota, Stanisław: Podręcznik wymowy niemieckiej, Warszawa 2005
Literatura uzupełniająca
Altmann, Hans / Ziegenhain / A. Ute: Prüfungswissen Phonetik, Phonologie und Graphemik, Göttingen 2010.
Behme-Gissel, Helma: Deutsche Wortbetonung: Ein Lehr-und Übungsbuch, München 2005.
Cauneau, Ilse: Hören, Brummen, Sprechen. Angewandte Phonetik im Unterrichtsfach Deutsch als Fremdsprache. Handbuch + Begleitheft + Audiokassette, München 1994.
Hirschfeld, Ursula / Stock, Eberhard / Krech, Eva-Maria / Anders, Lutz Christian: Deutsches Aussprachewörterbuch, Berlin / New York, NY 2009.
Hirschfeld, Ursula / Reinke, Kerstin / Stock, Eberhard: Phonothek intensiv – Aussprachetraining, Berlin / München 2007
Kreuzer, Ursula / Pawlowski, Klaus: Deutsche Hochlautung. Praktische Aussprachelehre, München 1993
Rausch, Rudolf / Rausch, Ilka: Deutsche Phonetik für Ausländer, Leipzig 1998
Reinke, Kerstin / Hirschfeld, Ursula: 33 Aussprachespiele mit Tipps und Tricks für die Aneignung einer guten Aussprache im Unterricht DaF, Stuttgart 2009.
Das Aussprachewörterbuch – Duden – Band 6, Mannheim / Leipzig / Wien / Zürich 2005.
Schiemann, Endrik / Bölck, Martina: Hören – Sprechen – Richtig schreiben. Übungsprogramm zu Phonetik und Rechtschreibung für den Unterricht Deutsch als Fremdsprache, Stuttgart 2003.
Stock, Eberhard: Deutsche Intonation, Berlin 1996.
Widera, Christina: Zur Reduktion von Vokalen, Göttingen 2002.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Gerda Nogal (ostatnia modyfikacja: 04-06-2019 13:41)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.