SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy pielęgniarstwa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy pielęgniarstwa
Kod przedmiotu 12.6-WL-PielP-PODST
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Pielęgniarstwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich
  • dr Monika Lato-Pawłowska
  • mgr Grażyna Milewska-Wilk
  • dr Beata Wudarczyk
  • dr Iwona Bonikowska
  • dr Justyna Jasik-Pyzdrowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 90 6 - - Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie 15 1 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Przygotowanie studenta w zakresie teorii do samodzielnego prowadzenia holistycznej opieki w stosunku do człowieka w różnych fazach: zdrowia, zagrożenia chorobą, chorobie oraz umieraniu. Realizacja funkcji zawodowych pielęgniarstwa: opiekuńczej, rehabilitacyjnej, terapeutycznej itd.

Wymagania wstępne

Podstawy biologii, chemii, fizyki na poziomie maturalnym.

Zakres tematyczny

Wykład:

  1. Rozwój i profesjonalizacja opieki pielęgniarskiej w Polsce i na świecie;
  2. Pielęgniarstwo, pielęgnowanie – zakres definiowania pojęcia, rola i funkcje zawodowe pielęgniarki;
  3. Podstawy zindywidualizowanego pielęgnowania i profesjonalizacja w pielęgnowaniu;
  4. Rola i funkcje zawodowe pielęgniarki;
  5. Istota opieki pielęgniarskiej nad człowiekiem zdrowym, zagrożonym chorobą;
  6. Pomiar i ocena parametrów funkcji organizmu
  7. Diagnoza pielęgniarska,jako podstawowy element pielęgnowania;
  8. Ogólna charakterystyka klasycznych modeli pielęgnowania: Virginia Henderson, Callista Roy, Betty Neuman, Dorothy Orem;
  9. Postępowanie pielęgniarskie w wybranych stanach i zmianach w funkcjonowaniu organizmu.

Laboratorium:

1. Udział pielęgniarki w utrzymaniu higieny osobistej pacjenta i otoczenia:

  • Profilaktyka zakażeń w pracy pielęgniarki. Aseptyka i antyseptyka. Higiena rąk pielęgniarki.
  • Słanie łóżka
  • Zmiana bielizny pościelowej i osobistej
  • Mycie całego ciała w łóżku
  • Toaleta jamy ustnej
  • Mycie głowy
  • Golenie zarostu i wybranych części ciała
  • Założenie czepca przeciwwszawicowego
  • Kąpiel i pielęgnacja noworodka, niemowlęcia

2. Pomiar i ocena parametrów funkcji organizmu: pomiary, testy i badania diagnostyczne wykonywane przez pielęgniarkę:

  • Pomiar ciśnienia tętniczego krwi
  • Pomiar tętna
  • Pomiar oddechu
  • Pomiar temperatury
  • Pomiar ośrodkowego ciśnienia żylnego
  • Prowadzenie bilansu płynów i godzinowej zbiórki moczu
  • Oznaczanie poziomu glukozy i ciał ketonowych we krwi

3. Udział pielęgniarki w prowadzeniu dokumentacji medycznej:

  • Karta gorączkowa
  • Karta ścisłej obserwacji
  • Karta zleceń lekarskich
  • Karta opieki pielęgniarskiej

4. Pomoc w utrzymaniu aktywności fizycznej pacjenta:

  • Wybrane pozycje ciała i zastosowanie udogodnień
  • Ćwiczenia bierne i czynne
  • Sposoby przemieszczania pacjenta

5. Profilaktyka powikłań u pacjentów długotrwale unieruchomionych:

  • Profilaktyka odleżyn – standard zapobiegania odleżynom
  • Zapobieganie chorobie zakrzepowo – zatorowej
  • Gimnastyka oddechowa i higiena drzewa oskrzelowego

6. Stosowanie opatrunków i leczenie ran:

  • Podstawy bandażowania
  • Podstawy postępowania z ranami
  • Zmiana opatrunku na ranie
  • Zaopatrzenie i pielęgnacja przetoki jelitowej (stomii) i nerkowej (urostomii)

7. Udział pielęgniarki w stosowaniu zabiegów przeciwzapalnych

  • Zastosowanie baniek leczniczych
  • Zastosowanie worka z lodem/zimnego kompresu żelowego
  • Zastosowanie okładu rozgrzewającego
  • Zastosowanie okładu chłodzącego
  • Zastosowanie okładu wysychającego
  • Zastosowanie ciepłego kompresu żelowego/termoforu

8. Udział pielęgniarki w zakresie odżywiania pacjenta

  • Karmienie doustne
  • Zakładanie zgłębnika  żołądkowego i karmienie przez zgłębnik
  • Karmienie chorego przez przetokę i pielęgnacja PEG (przezskórna endoskopowa gastrostomia)
  • Żywienie parenteralne

9. Udział pielęgniarki w zakresie wydalania

  • Pomoc w samodzielnym korzystaniu z toalety
  • Podawanie basenów i kaczek
  • Stosowanie metod wspomagających wydalanie gazów
  • Podstawowe metody wspomagania wydalania kału i zabiegi dorektalne
  • Metody prowokowania wydalania kału
  • Cewnikowanie pęcherza moczowego

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, dyskusja, instruktaż, pokaz umiejętności na podstawie algorytmów, schematów, standardów, powtarzanie nabywanych umiejętności praktycznych w warunkach symulacyjnych, stosowanie check list.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – Po każdym bloku tematycznym kolokwium sprawdzające. Student zalicza semestr I na podstawie zaliczeń na ocenę pozytywną wszystkich kolokwiów. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. 

Laboratoria - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają sprawdziany wprowadzające do zajęć/tematu, sprawdziany wiedzy teoretycznej w formie odpowiedzi ustnej, pisemnej lub kolokwium (po uzyskaniu 60% pkt. możliwych do zdobycia) oraz praktycznej – wykonanie zadania po każdym bloku tematycznym (losowanie przypadków i zabiegów ). W przypadkach nieobecności, Student odrabia zajęcia w terminie i miejscu uzgodnionym z prowadzącym. 

Samokształcenie - warunkiem zaliczenia jest przygotowanie tematów:

  1. Sylwetka zasłużonej pielęgniarki dla pielęgniarstwa polskiego (forma: prezentacja multimedialna, praca pisemna)
  2. Projekt promujący zasady higieny rąk przez pracowników ochrony zdrowia (forma: prezentacja, plakat, konspekt szkolenia)
  3. Dokonaj krytycznej oceny wybranego modelu pielęgnowania (forma: prezentacja, plakat, forma graficzna- wykres- umiejętność przekazania wiedzy)
  4. Analiza Ustawy o Zawodzie Pielęgniarki i Położnej w zakresie zasad wykonywania zawodu (forma: prezentacja, odpowiedź ustna)
  5. Działalność Izby pielęgniarskiej na terenie Polski. Ustawa o Samorządzie Pielęgniarek i Położnych (forma: prezentacja, odpowiedź ustana). 

Samokształcenie powinno być udokumentowane.

Literatura podstawowa

 

  1. Kilańska D., Międzynarodowa Klasyfikacja Praktyki. ICNP w praktyce pielęgniarskiej, PZWL, Warszawa 2015
  2. Zarzycka D., Ślusarska B, Podstawy pielęgniarstwa T I, II, PZWL, Warszawa 2017.
  3. Zarzycka D., Ślusarska B., Majda A., Umiejętności Pielęgniarskie Katalog Check- List. Materiały Ćwiczeniowe z Podstaw Pielęgniarstwa PZWL, Warszawa 2017.
  4. Ślusarska B., Zarzycka D., Zahradniczek K., Podstawy pielęgniarstwa, Tom I i II, Założenia teoretyczne, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca

  1. Kawczyńska-Butrym K.: Pielęgniarstwo rodzinne teoria i praktyka, Centrum Edukacji Medycznej, Warszawa 1997.
  2. Mikołajewska E.: Osoba ciężko chora i niepełnosprawna w domu, Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa 2012.
  3. Szczerbińska K. (red.). Dostępność opieki zdrowotnej i pomocy społecznej dla osób starszych w Polsce. Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.
  4. Wieczorowska-Tobis K., Kostka T. Borowicz A.: Fizjoterapia w geriatrii, Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa 2011.
  5. Kilańska D.: Pielęgniarstwo w podstawowej opiece zdrowotnej. Makmed, Lublin 2010
  6. Levene S.: Leczenie cukrzycy typu 2 w podstawowej opiece zdrowotnej, Via Medica, Gdańska 2005.
  7. Lukas W.: Wprowadzenie do nauczania praktycznych umiejętności w medycynie rodzinnej. Zdrowie i Zarządzanie, 2002,
  8. Brosowska B., Mielczarek-Pankiewicz E.: Pielęgniarstwo środowiskowe, tom 2, Makmed, Lublin 2008,
  9. Chołuj B.: System opieki zdrowotnej. WN Scholar, Warszawa 2002.
  10. Kawczyńska-Butrym K.: Wyzwania rodziny:zdrowie, choroba, niepełnosprawność, starość. Makmed, Lublin 2008
  11. Kawczyńska-Butrym Z.: Diagnoza Pielęgniarska, Centrum Edukacji Medycznej, Warszawa 1999.
  12. Kawczyńska-Butrym Z.: Podstawy pielęgniarstwa rodzinnego. Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa 1995.
  13. Kawczyńska-Butrym Z.: Rodzina-zdrowie-choroba. Koncepcja i praktyka pielęgniarstwa rodzinnego. Czelej, 2001
  14. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Monika Lato-Pawłowska (ostatnia modyfikacja: 19-11-2019 11:25)