SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Etyka zawodu pielęgniarki |
Kod przedmiotu | 12.6-WL-Piel-EZP |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Pielęgniarstwo |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Samokształcenie | 20 | 1,33 | - | - | Zaliczenie |
Celem zajęć z przedmiotu jest opanowanie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu etyki oraz nabycie umiejętności rozstrzygania dylematów moralnych w oparciu o zasady i reguły wykonywania zawodu pielęgniarki.
Wiedza o społeczeństwie na poziomie szkoły średniej.
Teoretyczne podstawy etyki zawodowej. Zarys historii etyki medycyny Teoria wartości moralnych. Praca-zawód-powołanie. Kodeks etyki pielęgniarki i położnej Rzeczypospolitej Polskiej
Ćwiczenia:
1. Wprowadzenie do przedmiotu - etyka ogólna i etyka zawodu pielęgniarki. Problemy etyki normatywnej.
2. Założenia kodeksu etyki zawodowej pielęgniarki i położnej.
3. Kodeks etyki pielęgniarki:
4. Funkcje kodeksu etyki zawodowej pielęgniarki:
5.Problemy etyczne współczesnej medycyny - możliwości ich rozwiązania.
6. Pielęgniarka wobec udziału w eksperymencie medycznym.
7. Zagadnienia medycyny współczesnej w przygotowaniu zawodowym pielęgniarki:
8. Znaczenie założeń pielęgniarstwa transkulturowego w pracy z pacjentem w różnych stanach klinicznych.
9. Modele opieki uwzględniające sposoby interakcji międzyludzkich. Interakcjonizm w pielęgniarstwie. Komunikacja interpersonalna.
Samokształcenie
1. Teorie i modele poznawcze jako składniki wiedzy naukowej o pielęgniarstwie;
2. Wkład polskich pielęgniarek w rozwój pielęgniarstwa;
3. Relacje pielęgnowany - pielęgnujący w założeniach teorii pielęgniarstwa;
4. Założenia pielęgniarstwa transkulturowego M. Leininger;
5. Nauka o jednolitości istoty ludzkiej M. Rogers;
6. Model humanistycznej troskliwości J. Watson;
7. Znaczenie zagadnień etycznych w pracy pielęgniarki (w oparciu o wybrane zagadnienie);
8. Zasady etyki medycznej w pracy pielęgniarki.
Wykład konwencjonalny, praca w grupach, metoda przypadków i sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna,
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z treści przewidzianych do realizacji w ramach programu ćwiczeń. Ocenie podlegają: ocena wypowiedzi ustnej, udział w dyskusji, racjonalne argumentowanie i wyprowadzanie wniosków, aktywność, przygotowanie do zajęć. Wymagana jest 100% obecność na zajęciach i czynny w nich udział. Student powinien przygotować także w formie pisemnej rozwiązanie praktycznego problemu z etyki zawodu.
Samokształcenie - warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pracy pisemnej (objętość 2000 słów) na wybrany temat.
Ocena końcowa to ocena z form przewidzianych do realizacji przedmiotu.
Zmodyfikowane przez dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (ostatnia modyfikacja: 20-08-2022 22:37)