przekazanie studentom specjalistycznej wiedzy na temat budowy, podziału kompetencji i funkcjonowania struktur administracyjnych w UE,
zaprezentowanie studentom form implementacji prawa Unii Europejskiej przez krajowe organy administracyjne,
zaprezentowanie studentom pojęcia "funkcjonariusza publicznego Unii Europejskiej",
przekazanie studentom wiedzy na temat współpracy pomiędzy samorządami w państwach - członkach UE oraz na temat roli organizacji pozarządowych w tworzeniu wspólnot lokalnych.
Celem dydaktycznym jest opanowanie przez studentów:
zasad funkcjonowania organów administracji UE,
reguł zarządzania projektami i finansami publicznymi według przepisów europejskiego prawa administracyjnego.,
zasad działania funkcjonariuszy publicznych UE,
metod i form aktywizacji współpracy lokalnej i samorządowej.
Wymagania wstępne
Znajomość podstawowych pojęć z zakresu prawoznawstwa oraz podstaw budowy i funkcjonowania UE, włączając w to znajomość ram systemu prawnego UE.
Zakres tematyczny
Forma zajęć – konwersatorium
Zagadnienia wprowadzające: europeizacja prawa administracyjnego, europejska przestrzeń administracyjna, administracyjne wykonywanie prawa Unii Europejskiej.
Zarządzanie administracyjne w Unii Europejskiej.
Implementacja prawa Unii Europejskiej przez krajowe organy administracyjne.
Funkcjonariusz publiczny UE.
Europejskie mechanizmy decyzyjne.
Komisja Europejska: skład i powoływanie, kompetencje, przekazywanie kompetencji wykonawczych, funkcja inicjatywna i kontrolna na przykładach praktycznych.
Unijne agencje regulacyjne: tworzenie oraz struktura organizacyjna agencji regulacyjnych, typologia agencji regulacyjnych
Sieci administracji
Unijne mechanizmy w zakresie wymiany informacji, współpracy i koordynacji.
Metody kształcenia
Multimedialny wykład problemowy, praca z dokumentami źródłowymi, debata, burza mózgów, rozwiązywanie kazusów.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie na ocenę, wynikającą z sumy ocen cząstkowych (średnia ważona: kazus 30% + wystąpienie 20% + udział w dyskusji 20%+ projekt 30%). Weryfikacja przygotowania do zajęć w formie bieżącej oceny aktywności na zajęciach podczas wystąpień, dyskusji i prac w grupach (rozwiązanie kazusów) oraz przygotowanie projektu.
Literatura podstawowa
R. Hauser, A. Wróbel, Z. Niewiadomski (red.):
Europeizacja prawa administracyjnego, System Prawa Administracyjnego Tom 3
Podmioty administrujące. System Prawa Administracyjnego Tom 6
Sądowa kontrola administracji publicznej. System Prawa Administracyjnego, Tom 10, Warszawa 2014.
2. M. Wierzbowski. M. C. H. Hofmann, J. P. Schneider, J. Ziller, ReNEUAL. Model kodeksu postępowania administracyjnego Unii Europejskiej, CH Beck 2015.
Literatura uzupełniająca
Krawiec G., Europejskie prawo administracyjne, Warszawa 2009.
Lipowicz I. (red.) Europeizacja administracji publicznej, Warszawa 2008.
Maliszewska - Nienartowicz J. (red.), Prawo antydyskryminacyjne. System Prawa Unii Europejskiej. Tom. VI, Warszawa CH Beck 2020.
Superat, J., Administracja Unii Europejskiej. Zagadnienia wybrane, Wrocław 2013.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Izabela Gawłowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 23-04-2020 18:37)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.