SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Zajęcia fakultatywne - Język migowy |
Kod przedmiotu | 14.9-WL-PielP-JMIG |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Pielęgniarstwo |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Samokształcenie | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie |
Przedstawienie problemu wykorzystywania kodów manualnych w kształceniu i wychowaniu dzieci głuchych oraz zapoznanie z genezą j. migowego. Nauka alfabetu daktylograficznego, liczebników głównych oraz znaków ideograficznych dotyczących pierwszej pomocy medycznej.
Sprawność manualna obu rąk.
1. Zapoznanie z alfabetem daktylograficznym – ćwiczenia praktyczne.
2. Znaki pojęć liczbowych.
3. Znaki i zasady uzupełniające daktylografię – znaki wyrazów jednoliterowych, znaki działań arytmetycznych, znaki niektórych mian, znaki interpunkcyjne, zasady przekazywania skrótów, zasady przekazywania wielkich liter.
4. Znaki ideograficzne – rodzina, dom, szkoła, czas, przestrzeń, barwy, zbieranie informacji o pacjencie, postępowanie diagnostyczne, podstawowe zabiegi pielęgnacyjne, zawiadamianie rodziny, wzywanie pomocy, u lekarza, w szpitalu, pogotowie ratunkowe.
Warsztaty, wykład, metody aktywizujące.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę oraz wypowiedzi ustne, test praktycznych umiejętności. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Samokształcenie - praca pisemna na temat zagadnienia z zakresu omawianej problematyki.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
1. Szczepankowski B., Podstawy języka migowego. Warszawa 1994.
2. Pietrzak W., Język migowy dla pedagogów. Warszawa 1992.
3. Prałat – Pyrzewicz I, Bajewska J., Język migowy w szkole i internacie. WSIP Warszawa 1994.
4. Hendzel L. K., Słownik polskiego języka migowego. CEM Olsztyn 1992.
5. Szczepankowski B., Język migowy. Pierwsza pomoc medyczna. Warszawa 1996.
1. Szczepankowski B., Język migowy w terapii. WSP Łódź 2008.
Zmodyfikowane przez dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (ostatnia modyfikacja: 22-09-2020 20:42)