Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne - opis przedmiotu
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu
Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne
Kod przedmiotu
12.6-CM-3-Ger.i Piel.Ger.-S20
Wydział
Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek
Pielęgniarstwo
Profil
praktyczny
Rodzaj studiów
pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr
3
Liczba punktów ECTS do zdobycia
0
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
30
2
-
-
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia
30
2
-
-
Zaliczenie na ocenę
Praktyka
30
2
-
-
Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne
30
2
-
-
Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie
30
2
-
-
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Przygotowanie studenta do kompleksowej opieki geriatrycznej. Przekazanie aktualnej wiedzy w zakresie procesów starzenia się ustroju, ostrych i przewlekłych chorób wieku starczego. Wskazanie odrębności postępowania pielęgniarskiego wobec osoby w wieku podeszłym. Zwrócenie uwagi na starość w aspekcie środowiskowym i genetycznym oraz profilaktyki niepomyślnego starzenia się człowieka.
Wymagania wstępne
Wiedza i umiejętności zawodowe zdobyte zgodnie z programem w I roku nauczania. Umiejętność oceny potrzeb bio-psycho-społecznych człowieka, wiedza z zakresu podstaw opieki pielęgniarskiej, nauk podstawowych , społecznych.
Zakres tematyczny
Wykład:
Przedmiot i zakres geriatrii;
Geriatria wobec wzrostu liczby seniorów, wzrostu długości życia ludzkiego. Problem starzenia się ludności Polski, Europy i świata. Organizacja opieki geriatrycznej w Polsce.
Charakterystyka populacjji seniorów w starszym wieku oraz profilaktyka niepomyślnego starzenia się;
Proces starzenia się w aspekcie biologicznym, psychologicznym i socjoekonomicznym;
Cechy fizjologiczne i psychologiczne człowieka w wieku podeszłym;
Ćwiczenia:
Komunikacja z osobą starszą z uwzględnieniem deficytów wynikających ze starzenia się organizmu oraz choroby;
Kompleksowa Ocena Geriatryczna wykorzystanie skal i testów służących wdrażaniu interwencji;
Etiopatogeneza, przebieg, leczenie, i profilaktyka chorób wieku, starszego z uwzględnieniem chorób otępiennych oraz wynikających ze starzenia się organizmu. Nadciśnienie tętnicze, niewydolność serca, POCHP, Przewlekłe zapalenie żołądka, Choroba Alzheimera, Choroba Parkinsona, zaparcia, biegunka, Rozpoznawanie powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego;
Wielkie problemy geriatryczne pielęgnowanie pacjenta (zaburzenia wzroku, słuchu, nietrzymanie moczu i stolca, depresja, zespoły otępienne)
Diagnoza pielęgniarska, plan opieki, realizacja i ewaluacja procesu pielęgnowania osoby w wieku senioralnym z wymienionymi schorzeniami;
Dietetyka wieku starczego, piramida zdrowego żywienia, zaburzenia elektrolitowe u osób starszych;
Profilaktyka niepomyślnego starzenia, usprawnianie seniorów oraz rehabilitacja geriatryczna.
Problem polipragmazji w geriatrii. Leczenie schorzeń osób w wieku geriatrycznym z uwzględnieniem działania leków w zależności od schorzenia.
Osoba starsza w oddziale szpitalnym i placówce instytucjonalnej. Gromadzenie danych, plan opieki, w oparciu o diagnozę pielęgniarską oraz proces pielęgnowania. Przyjęcie seniora do placówki;
Postępowanie z człowiekiem umierającym i zmarłym z zachowaniem godności uwzględniając procedury.
SamokształcenieProjekt usprawniania seniora w aspekcie psychofizycznym, przeprowadzenie zaplanowanych działań w grupie seniorów.
Postępowanie pielęgniarskie wobec pacjenta z wybranymi Wielkimi Zespołami Geriatrycznymi- profilaktyka upadków
Zajęcia praktyczne / Praktyka zawodowa:
Osoba starsza w oddziale szpitalnym, placówce instytucjonalnej. Gromadzenie danych, plan opieki, wykorzystanie skal i testów służących wdrażaniu interwencji w oparciu o diagnozę pielęgniarską oraz proces pielęgnowania. Przyjęcie seniora do placówki;
Komunikacja z osobą starszą z uwzględnieniem deficytów wynikających ze starzenia się organizmu oraz choroby;
Pielęgnowanie i leczenie ludzi starszych z chorobami otępiennymi.
Pielęgnowanie człowieka starszego z chorobami układu krążenia;
Pielęgnowanie i leczenie ludzi starszych z chorobami układu oddechowego;
Pielęgnowanie i leczenie ludzi starszych z chorobami układu pokarmowego;
Pielęgnowanie i leczenie w chorobach nerek;
Żywienie w okresie starości, postępowanie w cukrzycy;
Pielęgnowanie w chorobach narządów ruchu, usprawnianie osób starszych;
Zespół słabości i kruchości;
Ludzie starzy z upośledzeniem wzroku i słuchu;
Rozpoznawanie powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego;
Zastosowanie środków farmakologicznych w leczeniu wielochorobowości z uwzględnieniem interakcji leków;
Postępowanie z człowiekiem umierającym i zmarłym z zachowaniem godności uwzględniając procedury.
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny, praca w grupach, praca z książką, metoda przypadków i sytuacyjna, pokaz, instruktaż, ćwiczenia praktyczne, studium indywidualnego przypadku , metoda symulacji (zajęcia realizowane w Monoprofilowym Centrum Symulacji Medycznej)
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład – Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń. Egzamin przeprowadzony w formie ustnej, warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia na podstawie odpowiedzi na trzy pytania wylosowane z puli osiemdziesięciu. Zastrzega się możliwość wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na egzaminowanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji w oparciu o regulamin zdalnego egzaminowania.
Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu ćwiczeń. Aktywny udział w dyskusji, przygotowanie procesu pielęgnowania w wybranej jednostce chorobowej, kolokwium. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie i formie uzgodnionej z prowadzącym zajęcia.
Samokształcenie – opracowanie projektu usprawniania seniora w wybranej jednostce chorobowej i przeprowadzenie we wskazanej przez prowadzącego placówce opieki senioralnej.
Działania mogą być zrealizowane w grupach maksymalnie 4 osobowych.
CSM
Zajęcia praktyczne/praktyka zawodowa – warunkiem zaliczenia jest obserwacja bezpośredniej pracy z pacjentem i współpracy z personelem oraz kontaktu z rodziną. Do zajęć praktycznych przystępuje student, który zaliczył wykład i ćwiczenia na ocenę pozytywną. Do praktyki zawodowej przystępuje student, który zaliczył wykład, ćwiczenia i zajęcia praktyczne na ocenę pozytywną. Student jest zobowiązany dopilnować dokonania wpisów w dzienniku praktyk.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.