SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot do wyboru: (A) Zamachy stanu |
Kod przedmiotu | 14.1--Poli2P-PDW ZS-S20 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Politologia / Politologia - 40 plus |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest: (1) analiza wybranych przypadków zamachów stanu, wsparta o teoretyczną podbudowę odkrywającą ich istotę; (2) przedstawienie danego wydarzenia w szerszym kontekście – przyczyn i skutków, reakcji międzynarodowych, stabilizacji systemu ustanowionego przez zamach i późniejszej jego zmiany, różnorodnych ocen przewrotu, a także rozliczenia win i upamiętniania – służące pobudzeniu dyskusji; (3) rozpatrzenie konkretnych zamachów stanu przez pryzmat wydarzeń i procesów zachodzących na świecie, przyczyniające się do zrozumienia złożoności świata społeczno-politycznego.
Brak.
Zamach stanu w ujęciu definicyjnym, charakterystyka zamachu stanu; przewrót majowy (1926); rewolucja meksykańska i zamachy stanu w Meksyku (1910-1920); zamach na Hitlera (20 lipca 1944), wojskowy zamach stanu na Kubie i dyktatura Fulgencio Batisty (1952), rewolucja kubańska (1956-1959), przejęcie władzy na Kubie przez Fidela Castro (1959) i rewolucja boliwijska Che Guevary, zamach stanu w Iranie (1953) oraz irańska rewolucja islamska (1978-1979), zamach stanu w Chile (1973) i junta Augusto Pinocheta, rewolucja goździków w Portugalii (1974), nieudana próba zamachu stanu i masakry na tle etnicznym w Burundi (1993), arabska wiosna (2010–2012), Euromajdan (2013-2014), zamach stanu w Mjanmie (2021).
Przedstawienie efektów analizy konkretnych przypadków w formie referatów wygłaszanych podczas zajęć; praca z materiałem audiowizualnym; praca z tekstem; praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
W celu uzyskania zaliczenia zajęć należy:
1) przygotować referat, przedstawić prowadzącemu rozszerzony konspekt wypowiedzi (z bibliografią!) oraz poprowadzić dyskusję w ramach referatu;
2) uczestniczyć aktywnie w zajęciach (praca w grupach, praca z tekstem, uczestnictwo w dyskusjach).
Bankowicz Marek, Zamach stanu. Studium teoretyczne, Kraków 2009.
Durschmied Erik, Najsłynniejsze rewolucje i zamachy stanu, Warszawa 2017.
Luttwak Edward N., Zamach stanu. Podręcznik, Warszawa 2017.
Malaparte Curzio, Zamach stanu, Dom Wydawniczy Duet, Toruń 2004.
Zgodna z tematem referatu.
Brak.
Zmodyfikowane przez dr Anna Ratke-Majewska (ostatnia modyfikacja: 05-05-2021 10:11)