SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika zdrowia |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-P-PZDRO- 21 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Terapia pedagogiczna i pedagogika zdolności |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Rozbudzenie refleksji nad złożonością problematyki zdrowotnej na płaszczyźnie teoretycznej, świadomość wielości możliwości kształtowania teoretycznych podstaw koncepcji zdrowotnych.
Zapoznanie z najistotniejszymi informacjami na temat zdrowia w ujęciu społeczno - humanistycznym.
Zapoznanie z dylematami współczesnej teorii zdrowotnych.
Uwrażliwienie na probabilistyczne podstawy zdrowia.
Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów o charakterze pro i antyzdrowotnych.
Wprowadzenie w proces kształtowania postaw sprzyjających zdrowiu.
Brak
Pojęcia kluczowe w pedagogice zdrowia, edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia.
Zdrowie, czynniki je warunkujące, polityka zdrowotna.
Styl życia i zachowania zdrowotne; wiedza i postawy wobec zdrowia.
Edukacja zdrowotna w szkole i przedszkolu.
Promocja zdrowia psychicznego.
Kształtowanie umiejętności życiowych (psychospołecznych).
Wykład podający.
Pogadanka, metody aktywizujące, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest: aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz ocena z pracy pisemnej.
Warunkiem zaliczenia wykładów jest aktywny udział w zajęciach oraz ocena z pracy pisemnej.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z ćwiczeń i wykładów.
M. Kowalski; A. Gaweł, Zdrowie – Wartość – Edukacja, Kraków 2006.
M. Kowalski; M. Drożdż, Przemoc i zdrowie w obrazach telewizyjnych. Edukacja przez codzienność telewizyjną, Kraków 2008.
M. Głowacka, Promocja zdrowia. Konteksty społeczno – kulturowe, Poznań 2000.
K. Borzucka-Sitkiewicz, Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna, przewodnik dla edukatorów zdrowia, Kraków 2006.
B. Woynarowska, A. Kowalewska, Z. Izdebski, K. Komosińska, Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Warszawa 2012.
A. Dworak, Edukacja zdrowotna w obszarze bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w środowisku szkolnym, Wychowanie Na Co Dzień 2009, nr 6.
Kaliszewska, M. Kowalski, Myśleć o zdrowiu. Między wolnością a zniewoleniem, Kielce – Zielona Góra 2011.
M.Z. Jędrzejko, M. Kowalski, B. P. Rosik (red.), Uzależnienia behawioralne. Konteksty medyczno-socjologiczno-pedagogiczne, Radom 2014.
Lipman F., Claro D., The New Health Rules: Easy Changes to Transform Your Life: Simple Changes to Achieve Whole-Body Wellness, New York 2014.
Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-04-2022 19:49)