SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Trening integracyjny i umiejętności interpersonalnych |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-P-TIiUI-21 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Terapia pedagogiczna i pedagogika zdolności |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą z zakresu procesów komunikacji społecznej, a w szczególności znaczenia komunikacji w procesach edukacyjnych. Doskonalenie indywidualnych umiejętności w sferze kontaktowania się i współpracy z innymi. Kształtowanie postaw sprzyjających integracji zespołu i otwartości na innych oraz kreatywnego realizowania zadań. Uświadamianie potrzeby ciągłego rozwoju zawodowego i osobistego.
Podstawy pedagogiki i psychologii (w tym psychologii rozwojowej).
1. Rozwijanie umiejętności współpracy. Dbałość o zespół i budowanie efektywnych zespołów. Zasady komunikowania się w zespole, podstawy dobrego kontaktu, rodzaje komunikowania się (komunikacja werbalna i niewerbalna, jedno- i dwukierunkowa, wizualna, umiejętność słuchania i dostrajania się do partnera, blokady komunikacyjne i ich przyczyny)
2. Miejsce w zespole, role grupowe, integracja przez kreatywną współpracę.
3. Asertywność ( kim jest człowiek asertywny? partnerstwo i szacunek, czyli postawa asertywna, doskonalenie umiejętności asertywnych)
4. Rozwój własny (autoprezentacja, mocne i słabe strony w kontaktowaniu się z ludźmi)
5. Docenianie różnorodności, Komunikacja i relacje z innymi. Zręczność interpersonalna. Rozumienie innych - empatia . Wzbudzanie zaufania.
6. Zarządzanie konfliktem. Rozwiązywanie problemów konstruktywna konfrontacja.
Praca w grupach, dyskusja, symulacje, gry decyzyjne, metody ekspresyjne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywny udział w zajęciach, przygotowanie projektu i poprowadzenie fragmentu zajęć rozwijających umiejętności interpersonalne.
K.W.Vopel, Gry i i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży cz. 1-4, wydawnictwo, Jedność, Kielce 2003.
K.W. Vopel , Zabawy interakcyjne cz.1- 6 , wydawnictwo Jedność, Kielce 2006.
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 23-04-2022 17:19)