SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika sportu dzieci szczególnych potrzeb |
Kod przedmiotu | 01.0-WP-P-PSDSZP- 21 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Terapia pedagogiczna i pedagogika zdolności |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Rozbudzenie refleksji nad złożonością problematyki wychowania fizycznego i sportu na płaszczyźnie teoretycznej, świadomość wielości możliwości kształtowania teoretycznych podstaw koncepcji sportu.
Zapoznanie z najistotniejszymi informacjami na temat sportu, aktywności sportowej w ujęciu społeczno - humanistycznym.
Zapoznanie z dylematami współczesnych teorii sportowych w kontekście pracy z dzieckiem-uczniem szczególnych potrzeb edukacyjnych.
Uwrażliwienie na probabilistyczne podstawy sportu.
Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów o charakterze pro- i anty-sportowym dzieci szczególnych potrzeb.
Wprowadzenie w proces kształtowania postaw sprzyjających aktywnościom sportowym dzieci szczególnych potrzeb.
Brak.
Pedagogiczny wymiar wychowania fizycznego i sportu na przestrzeni dziejów.
Psychologiczny wymiar wychowania poprzez sport.
Społeczno-kulturowe paradygmaty współczesnego sportu.
Wychowawczy wymiar sportu w świetle jego społeczno-kulturowych realiów.
Etyczne, resocjalizacyjne i inkluzyjne wartości aktywności sportowej.
Sport jako źródło tworzenia nowych wartości w aktywności dzieci szczególnych potrzeb.
Dynamika pracy (w zakresie aktywności sportowej) z dziećmi szczególnych potrzeb.
Sposoby organizacji pracy (w zakresie aktywności sportowej) z dziećmi szczególnych potrzeb.
Wykład podający.
Pogadanka, metody aktywizujące, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest: aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz ocena z pracy pisemnej.
Warunkiem zaliczenia wykładów jest aktywny udział w zajęciach oraz ocena z pracy pisemnej.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z ćwiczeń i wykładów.
P. Mazur (red.), Wychowanie poprzez sport. Wielość spojrzeń i doświadczeń, Chełm 2014.
M. Kowalski; A. Gaweł, Zdrowie – Wartość – Edukacja, Kraków 2006.
M. Kowalski; M. Drożdż, Przemoc i zdrowie w obrazach telewizyjnych. Edukacja przez codzienność telewizyjną, Kraków 2008.
M. Głowacka, Promocja zdrowia. Konteksty społeczno – kulturowe, Poznań 2000.
K. Borzucka-Sitkiewicz, Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna, przewodnik dla edukatorów zdrowia, Kraków 2006.
D. F. Perkins, G. N. Gil, Characteristics of sports-based youth development programs,. New Directions for Youth Development, No 115. Fall 2007.
Sport for Children and Youth: Fostering Development and Strengthening Education. pp. 1–117.
"Sports for Hope". Olympic Youth Development Centre: 1–10. 2011.
Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-04-2022 19:55)