SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Diagnoza dysleksji rozwojowej i jej ryzyka |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-P-DDRiJR- 21 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Terapia pedagogiczna i pedagogika zdolności |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z symptomami specyficznych trudności w uczeniu się oraz szczegółową procedurą diagnostyczną dysleksji rozwojowej i ryzyka dysleksji. Przygotowanie studentów do samodzielnej diagnozy w zakresie wymienionych zaburzeń.
Podstawy wiedzy z zakresu terapii pedagogicznej, psychologii rozwojowej i klinicznej.
Wykłady
Symptomy ryzyka dysleksji w ontogenezie człowieka – w wieku niemowlęcym (0-1 r.ż), poniemowlęcym (2-3 r.ż), przedszkolnym (3-5 r.ż), w wieku 6-7 lat, u uczniów klas I-III szkoły podstawowej.
Symptomy dysleksji rozwojowej u uczniów klas starszych i u osób dorosłych.
Etiologia ryzyka dysleksji i dysleksji rozwojowej - opis i analiza wybranych teorii wyjaśniających przyczyny problemu.
Ćwiczenia
Procedura diagnostyczna i wybrane narzędzia do diagnozy ryzyka dysleksji u dzieci przedszkolnych i w edukacji wczesnoszkolnej.
Procedura diagnostyczna i wybrane narzędzia do diagnozy dysleksji rozwojowej u uczniów klas starszych i u osób dorosłych.
Krytyczna ocena omawianych narzędzi diagnostycznych i projektowanie autorskich.
Wykład – wykład tradycyjny, problemowy i konwersatoryjny.
Ćwiczenia – praca z materiałami źródłowymi, klasyczna metoda problemowa, metoda przypadku, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia – na ocenę składają się wyniki uzyskane z projektu narzędzia diagnostycznego oraz dyskusji poświeconej krytycznej ocenie poznanych narzędzi diagnostycznych.
Wykład – na ocenę składa się aktywny udział w dyskusji oraz wyniki z pracy pisemnej.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.
Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego ćwiczenia.
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 01-07-2022 08:50)