Zapoznanie studentów z ćwiczeniami usprawniającymi percepcję wzrokową, słuchową, mowę oraz prawidłową pisownię.
Przygotowanie słuchaczy do prowadzenia terapii pedagogicznej dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi przy wykorzystaniu ćwiczeń usprawniających funkcje wzrokowe, słuchowe, kinestetyczno-ruchowe i ich koordynację.
Wymagania wstępne
Znajomość podstawowej terminologii związanej z terapią pedagogiczną oraz procedurą diagnostyczno-terapeutyczną.
Zakres tematyczny
Ćwiczenia
Symptomy oraz przyczyny zaburzeń wzrokowych, słuchowych, lateralizacji, orientacji w przestrzeni, koordynacji wzrokowo-ruchowej, mowy oraz trudności w pisaniu.
Ćwiczenia percepcji i pamięci wzrokowej we wszystkich zakresach w oparciu materiał konkretny (obrazkowy) i abstrakcyjny (geometryczny i literowy).
Ćwiczenia percepcji i pamięci słuchowej w oparciu o materiał niewerbalny i werbalny.
Ćwiczenia w zakresie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej.
Ćwiczenia rozwijające słuch fonematyczny.
Ćwiczenia wzbogacające słownictwo dziecka.
Ćwiczenia grafomotoryczne.
Ćwiczenia w redagowaniu tekstów.
Ćwiczenia ortograficzne.
Metody kształcenia
Praca z książką i materiałami źródłowymi, klasyczna metoda problemowa, metoda przypadku, dyskusja, ćwiczebna, prezentacja multimedialna, metoda symulacyjna.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte podczas przygotowania i przeprowadzenia ćwiczeń usprawniających zaburzone funkcje u dziecka oraz dyskusji.
Literatura podstawowa
Bogdanowicz M., Rożyńska M., Lewa ręka rysuje i pisze, Gdańsk 2001.
Bogdanowicz M, Integracja percepcyjno-motoryczna, Warszawa 1997.
Bogdanowicz M., O dysleksji rozwojowej, czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu, Lublin 1994.
Brejnak W., Zabłocki K.J., Dysleksja w teorii i praktyce, Warszawa 1998.
Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, Warszawa 1998.
Gąsowska K.: Pietrzak-Stępkowska Z., Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1984.
Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1998.
Mickiewicz J., Ćwiczenia ułatwiające naukę czytania i pisania, Toru 1997.
Rentflejsz-Kuczyk A., Jak pomóc dzieciom dyslektycznym, Warszawa 1999.
Szurmiak M., Podstawy reedukacji uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1987.
Waszkiewicz E., Zestaw ćwiczeń do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci przedszkolnych, Warszawa 2002.
Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1996.
Dunson W., School Success for Kids with Dyslexia & Other Reading Difficulties 2012.
Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego zajęcia.
Literatura uzupełniająca
Waszkiewicz E., Stymulacja psychomotorycznego rozwoju dzieci 6-8-letnich, Warszawa 1991.
Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego ćwiczenia.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 15:13)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.