Wykształcenie nauczyciela pływania, który będzie przygotowany do samodzielnego formułowania celów i opracowywania programów nauczania pływania oraz ich realizacji w warunkach szkolnego wychowania fizycznego. Usprawnienie w zakresie sportowej techniki pływania oraz umiejętności niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa podczas zajęć w wodzie na poziomie Ratownika WOPR.
Wymagania wstępne
Znajomość i umiejętność zaprezentowania poprawnej techniki pływania stylami sportowymi.
Zakres tematyczny
Teoria pływania jako zbiór wiedzy o środowisku wodnym, o technice pływania oraz o metodyce nauczania pływania.
Historia i przepisy pływania.
Zasady bezpieczeństwa oraz kompetencje nauczyciela podczas zajęć w wodzie.
Sportowa technika pływania (st. grzbietowy, kraul, st. klasyczny, st. motylkowy, st. zmienny, starty, nawroty).
Ratownictwo wodne (umiejętności niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa podczas zajęć w wodzie na poziomie Ratownika WOPR).
Podstawowe sposoby pływania wykorzystywane przy korygowaniu wad postawy. Zasady stosowania ćwiczeń pływackich w najczęściej występujących wadach postawy.
Opracowywanie konspektów lekcyjnych, samodzielne prowadzenie zajęć ruchowych w wodzie i lub prelekcji na temat bezpieczeństwa nad wodą przez studenta.
Metody kształcenia
wykład, samodzielne opracowanie materiałów metodycznych, zajęcia praktyczne, symulacja, praca w grupach, obserwacja
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Laboratorium kończy się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach. Ocenie podlegają:
test z progami punktowymi, składający się z pytań zamkniętych i otwartych. Minimum na uzyskanie zaliczenia to 60% punktów – 25%,
zaprezentowanie poprawnej techniki pływania st. zmiennym wraz ze startami i nawrotami oraz uzyskanie limitów czasowych na dystansie 100 metrów – 50%,
test sprawnościowy w zakresie ratownictwa wodnego – 10%,
samodzielne przeprowadzenie zajęć ruchowych w wodzie – 10%,
wykonanie grupowego projektu (przygotowanie, realizacji i dokumentacja z przeprowadzonych zawodów) – 5%.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z laboratorium.
Literatura podstawowa
Bartkowiak E.: Pływanie sportowe. Warszawa 2008.
Czabański B., Filon M., Zatoń K. (red.): Elementy teorii pływania. Wrocław 2003.
Dybińska E.: Uczenie się i nauczanie pływania Zagadnienia wybrane. Kraków 2011.
Karpiński R.: Pływanie. Podstawy, techniki, nauczanie. Katowice 2009.
Laughlin T.: Pływanie dla każdego. Zielonka 2007.
Ostrowski A.: Zabawy i rekreacja w wodzie. Warszawa 2003.
Prawie wszystko o ratownictwie wodnym. ZG WOPR praca zbiorowa. Warszawa 1993.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.