SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Trening funkcjonalny |
Kod przedmiotu | 16.1-WF-TF |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Wychowanie fizyczne. |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z nowoczesnym i holistycznym podejście do treningu, którego podstawowymi zasadami są wielostawowość ćwiczeń, aktywizowanie mięśni głębokich oraz umysłu. Przygotowanie do indywidualnej pracy z klientem/pacjentem poprzez odtwarzanie właściwych wzorów ruchowych, kontroli motorycznej i sensomotorycznej oraz znaczenia stabilizacji jako podstawy treningu funkcjonalnego.
1. Podstawy treningu medycznego, Health-Related Fitness – sprawność ukierunkowana na zdrowie.
2. Stabilizacja centralna (core stability) – definicja, anatomia, nauka aktywizacji mięśni.
3. Formy treningu stabilizacyjnego, pilates, trening proprioreceptywny, ćwiczenia z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi treningowych (bosu, poduszki rehabilitacyjne, sztangi i sztangielki, ćwiczenia w systemie TRX, taśmy, kettlebells), cross fit.
4. Streching w postępowaniu leczniczym, profilaktycznym i sportowym – formy, metodyka.
5. Joga – metodyka ćwiczeń, odmiany.
Metoda poglądowa, metoda analityczna, dyskusja problemowa, samodzielne opracowywanie materiałów metodycznych, praca w grupach
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Laboratorium: Ocenie podlegają: kolokwium sprawdzające wiedzę, projekt indywidualny, ocena z wykonania zadań praktycznych realizowanych na zajęciach. Student nieobecny na zajęciach powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym.
Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
1. Bouchard C., Shephard R. J. (1994): Physical activity, fitness and health: the model and key concepts. [In:] Physical activity, fitness and health. Red. C. Bouchard, R. J. Shephard, T. Stephens. Champaign, Ill.: Human Kinetics Publishers, 77-88.
2. Clemenceau F.D., Gundil M. Stretching, Warszawa PZWL, 2012
3. Elphinston J. Stabilność, sport oraz wydajność ruchowa Poznań 2016
4. Kasperczy T. Mucha D. Zarys kinezjologii, Kraków 2016
5. Margulec-Adamowicz N. Molik B, Adaptowana aktywność fizyczna dla fizjoterapeutów, PZWL 2014
6. Nelson A. G., Kokkonen J. Anatomia stretchingu: ilustrowany przewodnik jak poprawić elastyczność i siłę mięśni,. Białystok, Studio Astropsychologii, Wyd. 2, 2011.
7. Stryła W. Pogorzała A.M, Ćwiczenia propriocepcji w rehabilitacji, PZWL 2014
8. Eliade M.Techniki jogi, Warszawa 2009
9. Cobler H.D. Anatomia Hatha Jogi, Wydawnictwo: IBR Focus Sp. z o.o.
10. Abigail E. Anatomia jogi, 2012
Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 24-08-2016 19:35)