SylabUZ
Wydział Nauk Społecznych
semestr zimowy 2016/2017
Edukacja elementarna i terapia pedagogiczna - podyplomowe
Emisja głosu
Emisja głosu - opis przedmiotu
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu
Emisja głosu
Kod przedmiotu
05.1-WP-EEiTP-EG
Wydział
Wydział Nauk Społecznych
Kierunek
Edukacja elementarna i terapia pedagogiczna
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
podyplomowe
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2016/2017
Jednostka obsługująca przedmiot
Wydział Nauk Społecznych
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia
2
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Ćwiczenia
-
-
10 (w tym jako e-learning)
0,67 (w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami emisji i higieny głosu. Poznanie podstawowych ćwiczeń sprawności głosowej i autoprezentacji.
Wymagania wstępne
Zapisz zmiany
Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej, pedagogiki.
Zakres tematyczny
Cele i zadania przedmiotu emisja głosu
Głos – podstawowym narzędziem pracy nauczyciela (środek przekazu dydaktycznego, budowanie autorytetu nauczyciela)
Głos jako podstawowe narzędzie autoprezentacji, ekspresji, komunikacji
Ciało jako zbiór rezonatorów ( rezonatory :głowowy, piersiowy, brzuszny; sposoby kierowania dźwięku, praca nad barwą głosu)
Konteksty kształcenia emisyjnego (ćwiczenia usprawniające aparat głosotwórczy)
Sztuka mówienia sztuka śpiewania ( ekspresja wypowiedzi, mowa ciała, ćwiczenia intonacji)
Praca z tekstem – praktyczne wykorzystanie ćwiczeń artykulacyjnych
Higiena głosu ( najczęstsze dolegliwości i schorzenia głosowe, uwarunkowania)
Ćwiczenia relaksacyjne pomocne w prawidłowej emisji głosu
Profilaktyka i rehabilitacja głosu
Metody kształcenia
Metody ekspresyjne, asymilacji wiedzy
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ćwiczenia: zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności i dyskusji studentów, pracy pisemnej i autoprezentacji
Literatura podstawowa
Broszkiewicz B., Teatr szkolny. Głoski, sylaby, wyrazy, Wrocław 2003
Broszkiewicz B., Teatr szkolny. Akcent, intonacja, intencje, Wrocław 2004
Kataryńczuk -Mania L., Kowalkowska I., red., Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, Zielona Góra 2006
Oczkoś M., Abecadło mówienia, Wstęp do nauki poprawnej wymowy, warszawa 2000
Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy, warszawa 2007
Przybysz-Piwko M., red., Emisja głosu nauczyciela, Warszawa 2006
Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000
Gawronska M., Podstawy wymowy i impostacji głosu, Wrocław 2001
Grombel B.E. i In., zasady komunikacji werbalnej, Poznań 2001
Literatura uzupełniająca
Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1997
Toczyska B., Sarabanda w chaszczach, Gdańsk 1999
Laskowska H., Podstawy emisji głosu, Bydgoszcz 2000
Uchyła-Zroski J., Głos mówiony i śpiewany. Z zagadnień pedagogiki muzycznej, Piotrków Trybunalski 1998
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 21-11-2016 09:25)