SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza I |
Kod przedmiotu | 05.7-WP-PPOW-POW1 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Cel główny: poznanie teoretycznych podstaw działalności opiekuńczo-wychowawczej. Cele szczegółowe: słuchacz: pozna podstawową i uporządkowaną wiedzę ogólną o działalności i rzeczywistości opiekuńczo-wychowawczej, jej istocie, rodzajach, składnikach; potrafi odnieść wiedzę ogólną do praktyki i własnego doświadczenia; ma świadomość swojej wiedzy i potrafi ją zastosować.
brak
Wykłady
Geneza, przedmiot, treść, podstawowe pojęcia, przemiany oraz funkcje pedagogiki opiekuńczej i jej związki z innymi naukami społecznymi.
Opiekun – wychowawca i jego rola w procesie opieki i wychowania dziecka.
Cechy konstytutywne opieki.
Geneza opieki.
Czynniki i funkcje opieki.
Struktura opieki.
Potrzeby dzieciństwa. Charakterystyka, konsekwencje ich niezaspokojenia w opiece i wychowaniu dziecka.
Ćwiczenia
Podstawowe pojęcia pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej. Porównanie teorii słuchaczy, własnych doświadczeń oraz propozycji w literaturze.
Sieroctwo dzieci, jako skutek zaburzeń opiekuńczo – wychowawczych funkcji rodziny (wąskie i szerokie ujęcie sieroctwa, jego rodzaje, przyczyny i skutki dla rozwoju i zachowania dzieci, choroba sieroca jako skutek wczesnego zerwania więzi dziecka z matką).
III.Rodzinne formy opieki zastępczej
1.Rodzina adopcyjna jako najkorzystniejsza forma kompensacji sieroctwa dzieci (podstawy prawne adopcji, adopcja zagraniczna, niepowodzenia adopcji i ich przyczyny, specyficzne problemy rodzin adopcyjnych, rola ośrodka adopcyjno – opiekuńczego w przygotowaniu adopcji).
2.Rodzina zastępcza jako środowisko opieki i wychowania (typy rodzin zastępczych, zasady funkcjonowania rodzin, rodzina zastępcza a rodzina adopcyjna, pogotowie rodzinne jako nowa forma opieki nad dzieckiem, światowe kierunki w opiece zastępczej, trudności szkolne dzieci z rodzin zastępczych, rola powiatowych centrów pomocy rodzinie)
3.Rodzinny dom dziecka (rozwój placówek, zasady organizacji rodzinnego domu dziecka, problemy i specyfika funkcjonowania, rodzinny dom dziecka a rodzina zastępcza, rodzinny dom dziecka a dom dziecka).
Podsumowanie I semestru. Kolokwium
Wykład z elementami dyskusji, problemowy z zastosowaniem prezentacji medialnej.
Ćwiczenia: praca w małych grupach, praca z tekstem, wizualizacyjne, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Dąbrowski Z. (2006). Pedagogika opiekuńcza w zarysie. Część pierwsza i druga. Olsztyn.
Dröcher V. (1988). Rodzinne gniazdo. Jak zwierzęta rozwiązują swoje problemy rodzinne. Warszawa.
Gajewska G. (2009). Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra.
Gajewska G. (2009). Wsparcie dziecka w rozwoju. Konteksty opieki i edukacji. Zielona Góra
Gajewska G. (2009). Rodzinna opieka zastępcza z perspektywy województwa lubuskiego. Zielona Góra.
Gajewska G. (1997). Problemy - dylematy wynikające z teorii potrzeb dla teorii i praktyki opieki nad dzieckiem. Zielona Góra.
Gajewska G., Doliński A. (2007). Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga. Scenariusze zajęć wychowawczych. T.1, Zielona Góra.
Kelm A. (2000). Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa.
Kotarbiński T. (1976). Medytacje o życiu godziwym. Warszawa.
Moir A., Jessel D. (1993). Płeć mózgu. Warszawa.
Czasopismo: „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” z lat 2009 – 2016.
Każdorazowo uaktualniania i uszczegóławiana na konkretne ćwiczenia przez prowadzącego.
Podana adekwatnie do ćwiczeń i wykładów
brak
Zmodyfikowane przez dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-12-2016 15:07)