SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza II |
Kod przedmiotu | 05.7-WP-PPOW-POW2 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Egzamin |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Cel główny: poznanie teoretycznych podstaw działalności opiekuńczo-wychowawczej.
Cele szczegółowe: słuchacz: pozna podstawową i uporządkowaną wiedzę ogólną o działalności i rzeczywistości opiekuńczo-wychowawczej, jej istocie, rodzajach, składnikach; potrafi odnieść wiedzę ogólną do praktyki i własnego doświadczenia; ma świadomość swojej wiedzy i potrafi ją zastosować.
Pozytywne zaliczenie przedmiotu pedagogika opiekuńczo - wychowawcza I.
PROGRAM WYKŁADÓW :
I.Instytucjonalne formy opieki zastępczej – 4 godzin: 1.1.Dom dziecka, w tym dom dziecka dla dzieci do lat trzech, jako forma opieki kompensacyjnej (zasady organizacji domu dziecka, funkcje i zadania placówki, niektóre dylematy organizacji d. dz., zalety i wady placówki, placówka socjalizacyjna w zreformowanym systemie opieki i wychowania); 1.2.Pogotowie opiekuńcze w systemie opieki nad dzieckiem (rozwój placówek, zasady organizacji pogotowia opiekuńczego, zadania pogotowia opiekuńczego, wybrane problemy pracy p.o., placówka interwencyjna w zreformowanym systemie opieki nad dzieckiem); 1.3.Ośrodek szkolno-wychowawczy jako forma opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi (zasady organizacji placówki, podstawowe zadania, wybrane problemy pracy ośrodka szkolno – wychowawczego, ośrodek szkolno – wychowawczy a idea integracji społecznej);
II.Placówki wspomagające i uzupełniające rodzinę w realizacji funkcji opiekuńczo – wychowawczych:
1.Szkoła i jej funkcje opiekuńcze (Zapewnienie bezpieczeństwa, odpowiednich warunków sanitarno – higienicznych i zdrowotnych, świadczenia materialne, Pomoc w nauce, stymulowanie rozwoju uczniów, kompensowanie braków, poradnictwo, organizowanie czasu wolnego, realizacja programu wychowania, opieka i pomoc w szkole). Rola pedagoga szkolnego i wychowawców w szkole.
2.Świetlica jako forma opieki nad dzieckiem (rodzaje świetlic, zasady organizacji placówek, podstawowe zadania świetlic, podstawowe formy i metody pracy w świetlicy.
3.Internat, bursa szkolna jako placówki opieki dzielonej z rodziną (zasady organizacji bursy szkolnej, podstawowe funkcje i zadania placówki, bursa szkolna a internat, propozycje zmian organizacyjnych).
4.Przedszkole i żłobek jako placówki wspomagające rodzinę w realizacji funkcji opiekuńczej (funkcje placówek, podstawowe zasady organizacji).
5.Dom wczasów dziecięcych (zasady organizacji placówki, podstawowe zadania);
6.Ognisko wychowawcze jako placówka o charakterze profilaktycznym (idea ognisk K. Lisieckiego, rozwój placówek, główne cele działalności, podstawowe zasady organizacji )
Inne dostosowane do zapotrzebowania słuchaczy.
Wykład z elementami dyskusji, problemowy z zastosowaniem prezentacji medialnej.
Ćwiczenia: praca w małych grupach, praca z tekstem, wizualizacyjne, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia: uzyskanie oceny pozytywnej z wiedzy i aktywności na ćwiczeniach.
Egzamin pisemny: test z progami punktowymi i uzyskanie minimum 40 % pozytywnych odpowiedzi lub ustny do wyboru grupy.
Podana adekwatnie do ćwiczeń i wykładów
Zmodyfikowane przez dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-12-2016 15:52)