SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Prawne podstawy opieki i wychowania I |
Kod przedmiotu | 05.7-WP-PPOW-PRA1 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
Ogólna znajomość Konstytucji RP
- Wstępne wiadomości o prawie.
Pojęcie prawa. Norma prawna i jej budowa, przepis prawny. Źródła prawa i ich rodzaje. System prawa w RP. Prawo opiekuńcze na tle innych gałęzi prawa w RP.
- Podmiotowość prawna osoby fizycznej/prawnej w prawie cywilnym i administracyjnym a problem opieki.
Zdolność prawna i zdolność do czynności prawnych podmiotów prawa cywilnego i administracyjnego.
Dziecko i osoba dorosła jako podmiot prawa.
- Pojęcie i charakter prawny opieki. Rodzaje opieki (społeczna, faktyczna, prawna)
- Zasady rządzące opieką (zasada dobra dziecka, powszechności opieki, państwowego nadzoru opiekuńczego). Organy opieki. Treść opieki.
- Dobro dziecka w regulacji prawa – w oparciu o dokumenty prawa międzynarodowego i krajowego. Odpowiedzialność państwa, rodziców, nauczycieli, opiekunów.
- Formy opieki prawnej i ich zróżnicowanie.
Pojęcie i ogólna charakterystyka.
- Cywilno-prawne formy opieki kwalifikowanej (opieka wychowawcza rodziców naturalnych, opieka wychowawcza rodziców przysposabiających, opieka sprawowana przez opiekuna, kuratela) Reguły sprawowania opieki.
- Administracyjno-prawne formy opieki kwalifikowanej.
Opieka sprawowana przez nauczycieli/wychowawców.
Opieka sprawowana przez zakłady i placówki opiekuńczo-wychowawcze. Opieka społeczna.
Wykład konwencjonalny, praca z dokumentem źródłowym, praca w grupach, metoda problemowa, dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena aktywnego udziału w zajęciach ćwiczeniowych, poprawne rozwiązanie kazusów i zinterpretowanie określonych przypadków w oparciu o zdobytą wiedzę z powołaniem się na konkretne normy prawne (praca z dokumentem prawnym).
1. Ustawa o systemie oświaty
2. Ustawa o pomocy społecznej
3. Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
4. Kodeks rodzinny i opiekuńczy
5. Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich
6. Prawo międzynarodowe ratyfikowane w Polsce:
· Powszechna Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela
· Konwencja o Prawach dziecka
· Europejska Karta Społeczna
Uaktualniana każdorazowo przez prowadzącego
1. Andrzejewski M., Prawna ochrona rodziny, Warszawa 1999r,
2. Bojarski Ł., Płatek M., Z prawem na ty, Zakamycze 1999.
3. Borowski R, Wysocki D, Placówki Opiekuńczo – Wychowawcze. Novum, Płock 2001.
4. Głowacka B., Pilch T., (red.), Dzieci gorszych szans, Warszawa 2001.
5. Heine M., Pedagogiczne następstwa ograniczenia władzy rodzicielskiej,
6. Homplewicz J., Zagadnienia prawne działalności opiekuńczo-wychowawczej, Rzeszów 1992.
7. Zieliński A., Prawo rodzinne i opiekuńcze w zarysie, Warszawa 2000.
8. Zmarzlik J., Piwnik E., Dziecko pod parasolem prawa. Poradnik dla osób pomagających dzieciom, Warszawa 1999.
Uaktualniana każdorazowo przez prowadzącego
Zmodyfikowane przez dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 31-12-2016 09:38)