Znajomość struktury pracy naukowej. Umiejętność przygotowania narzędzia badawczego i przeprowadzenia badań; Umiejętność redagowania tekstu naukowego, umiejętność doboru literatury do podjętej problematyki; Umiejętność sporządzania przypisów i bibliografii.
Cel główny: przygotowanie do poznawania i prowadzenia samodzielnych badań w rzeczywistości opiekuńczo-wychowawczej, ich analizy i uogólniania poznawczego, metodycznego i prakseologicznego.
Cele szczegółowe: słuchacz: dostrzega, formułuje i rozwiązuje problemy badawcze w pedagogice opiekuńczo-wychowawczej, poznaje sposoby gromadzenia i opracowywania danych empirycznych, techniki opracowania tekstu naukowego, proces badawczy, wybrane narzędzia badawcze przydatne w pomiarach z zakresu pedagogiki, metodyki i praktyki opiekuńczo-wychowawczej. Słuchacz przygotowuje się do przeprowadzenia własnych badań i opracowania tekstu naukowego (pracy zaliczającej proseminarium).
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Wskazywanie, poszukiwanie, formułowanie i rozwiązywanie problemów badawczych w pedagogice opiekuńczo-wychowawczej. Ustalenie tematu pracy słuchacza oraz celów jego badań; Analiza i prezentacja problemu na podstawie dobranej literatury.
Poznanie techniki opracowania tekstu naukowego, procesu badawczego.
Poznanie sposobów gromadzenia i opracowywania danych empirycznych.
Poznanie wybranych narzędzi badawczych przydatnych w opiece i wychowaniu mierzących m.in.: strukturę społeczną grupy, wypalenie zawodowe wychowawców-nauczycieli, zainteresowania dzieci i młodzieży, wsparcie społeczne, postawy rodzicielskie, wstępnej oceny sytuacji opiekuńczo-wychowawczej dziecka, pozycji dziecka w rodzinie, sytuacji dziecka w rodzinie zastępczej, samodzielności dzieci, pomiaru jakości opiekuńczo-wychowawczej placówki uzupełniającej opiekę rodziców oraz ją zastępującej.
Przygotowywanie słuchaczy do przeprowadzenia własnych badań i opracowania tekstu naukowego (pracy zaliczającej proseminarium).
Metody kształcenia
Seminarium, praca z grupą, praca indywidualna, praca z tekstem źródłowym.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Przygotowanie projektu pracy podyplomowej przez słuchacza oraz przygotowanie badań własnych.
Literatura podstawowa
Dąbrowski Z. (2006). Pedagogika opiekuńcza w zarysie. Część pierwsza i druga. Olsztyn Gajewska G. (2009). Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra.
Gajewska G. (2009). Wsparcie dziecka w rozwoju. Konteksty opieki i edukacji. Zielona Góra.
Gajewska G. (2009). Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra.
Gajewska G. (2012). Wybrane elementy ogólnej metodyki współpracy wychowawców, pedagogów, opiekunów z rodziną. W: Gajewska G., Gajewska J. (red.), Współpraca z rodzicami. Wskazówki, programy, scenariusze spotkań. Tom 1, Zielona Góra.
Gajewska G., Turska E. (2011). Teoretyczno-metodyczne aspekty opieki i wychowania w świetlicy. Scenariusze spotkań, programy. Tom 12, Zielona Góra.
Gajewska G., Szczęsna A., Turska E. (2009). Teoretyczno-metodyczne podstawy opieki i wychowania w internacie i bursie szkolnej. Scenariusze spotkań wychowawczych z młodzieżą. T.11, Zielona Góra.
Gajewska G., Bazydło – Stodolna K. (2005). Teoretyczno – metodyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy. Scenariusze zajęć wychowawczych. T.8, Zielona Góra.
Kelm A. (2000). Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa.
Pilch T. (1995). Zasady badań pedagogicznych. Warszawa.
Prace magisterskie prowadzone pod kierunkiem dr hab. Grażyny Gajewskiej, prof. UZ.
Sałasiński M., Badziukiewicz B., Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa 2003.
Dostosowana do podejmowanej przez studentów problematyki prac dyplomowych.
Każdorazowo uaktualniana i przekazywana słuchaczom.
Literatura uzupełniająca
Dostosowana do podejmowanej przez studentów problematyki prac dyplomowych
„Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”
Każdorazowo uaktualniana i przekazywana słuchaczom.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-12-2016 10:42)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.