Znajomość struktury pracy naukowej. Umiejętność przygotowania narzędzia badawczego i przeprowadzenia badań; Umiejętność redagowania tekstu naukowego, umiejętność doboru literatury do podjętej problematyki; Umiejętność sporządzania przypisów i bibliografii.
Cel główny: przygotowanie do poznawania i prowadzenia samodzielnych badań w rzeczywistości opiekuńczo-wychowawczej, ich analizy i uogólniania poznawczego, metodycznego i prakseologicznego.
Cele szczegółowe: słuchacz: dostrzega, formułuje i rozwiązuje problemy badawcze w pedagogice opiekuńczo-wychowawczej, poznaje sposoby gromadzenia i opracowywania danych empirycznych, techniki opracowania tekstu naukowego, proces badawczy, wybrane narzędzia badawcze przydatne w pomiarach z zakresu pedagogiki, metodyki i praktyki opiekuńczo-wychowawczej. Słuchacz przygotowuje się do przeprowadzenia własnych badań i opracowania tekstu naukowego (pracy zaliczającej proseminarium).
Wymagania wstępne
Przygotowany projekt pracy podyplomowej z I semestru
Zakres tematyczny
Dalsze poznanie sposobów gromadzenia i opracowywania danych empirycznych.
Dalsze przygotowywanie studentów do przeprowadzenia własnych badań, interpretacji uzyskanych wyników i opracowania tekstu naukowego (pracy podyplomowej zaliczającej proseminarium).
Dalsze poznawanie narzędzi diagnostycznych dostosowanych do zaplanowanych badań słuchaczy.
Doskonalenie umiejętności analizy literatury z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej oraz zgromadzonych wyników badań własnych.
Metody kształcenia
Seminarium, praca z grupą, praca indywidualna, praca z tekstem źródłowym.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Złożenie poprawnie opracowanej pracy podyplomowej.
Literatura podstawowa
Dąbrowski Z. (2006). Pedagogika opiekuńcza w zarysie. Część pierwsza i druga. Olsztyn Gajewska G. (2009). Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra.
Gajewska G. (2009). Wsparcie dziecka w rozwoju. Konteksty opieki i edukacji. Zielona Góra.
Gajewska G. (2009). Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra.
Gajewska G. (2012). Wybrane elementy ogólnej metodyki współpracy wychowawców, pedagogów, opiekunów z rodziną. W: Gajewska G., Gajewska J. (red.), Współpraca z rodzicami. Wskazówki, programy, scenariusze spotkań. Tom 1, Zielona Góra.
Gajewska G., Turska E. (2011). Teoretyczno-metodyczne aspekty opieki i wychowania w świetlicy. Scenariusze spotkań, programy. Tom 12, Zielona Góra.
Gajewska G., Szczęsna A., Turska E. (2009). Teoretyczno-metodyczne podstawy opieki i wychowania w internacie i bursie szkolnej. Scenariusze spotkań wychowawczych z młodzieżą. T.11, Zielona Góra.
Gajewska G., Bazydło – Stodolna K. (2005). Teoretyczno – metodyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy. Scenariusze zajęć wychowawczych. T.8, Zielona Góra.
Kelm A. (2000). Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa.
Pilch T. (1995). Zasady badań pedagogicznych. Warszawa.
Prace magisterskie prowadzone pod kierunkiem dr hab. Grażyny Gajewskiej, prof. UZ.
Sałasiński M., Badziukiewicz B., Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa 2003.
Dostosowana do podejmowanej przez studentów problematyki prac dyplomowych.
Każdorazowo uaktualniana i przekazywana słuchaczom.
Literatura uzupełniająca
Dostosowana do podejmowanej przez studentów problematyki prac dyplomowych
„Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”
Każdorazowo uaktualniana i przekazywana słuchaczom.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-12-2016 14:24)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.