Cel główny: Słuchacz posiada wiedzę z zakresu patologicznych zachowań młodzieży.
Cele szczegółowe: słuchacz: posiada zna wybrane teorie i koncepcje wyjaśniające zjawisko dewiacji, umie wskazać mechanizmy tworzące patologię życia rodzinnego i szkolnego, umie wyjaśnić niektóre patologiczne zjawiska wśród młodzieży tj.: dzieci ulicy, prostytucja i przestępczość nieletnich oraz próby samobójcze.
Wymagania wstępne
Ogólna orientacja w zakresie zaburzeń w funkcjonowaniu społecznym młodzieży.
Zakres tematyczny
Wybrane koncepcje i teorie wyjaśniające zjawisko dewiacji we współczesnym świecie. Wyjaśnianie pojęć: patologia społeczna; norma społeczna, kryteria normy. Socjologiczne ujęcie dewiacji w teorii Roberta Mertona oraz koncepcji naznaczania społecznego.
Patologia życia rodzinnego. Przemoc domowa (definicja, uwarunkowania, formy, rodzaje, cykle). Rola mitów i stereotypów w rozumieniu zjawiska przemocy w rodzinie. Przemoc wobec dziecka w rodzinie- patologia czy zjawisko społeczne? Wczesna profilaktyka krzywdzenia dzieci.
Patologia życia szkoły. Fala szkolna jako przykład dręczenia młodszych uczniów – przyczyny i rozmiar zjawiska. Agresja i bullying w szkole. Rywalizacja w szkole, czyli wszechobecny „wyścig szczurów”- jako zjawisko zagrażające zdrowiu i życiu młodzieży. Rola mass mediów w promowaniu przemocy i agresji – powstawanie zjawiska adiaforyzacji i jej znaczenie w ocenie omawianych zjawisk.
Patologia życia dziecięcego. Dzieci ulicy – skala problemu, przyczyny, formy pomocy. Prostytucja nieletnich. Przestępczość młodocianych.
Depresja i próby samobójcze młodzież. Zaburzenia nerwicowe i stany depresyjne (zaburzenia łaknienia, ucieczka w świat mediów, podejmowanie ryzykownej aktywności). Próby samobójcze.
Metody kształcenia
Praca z grupą, praca ze źródłami.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie na podstawie obserwowalnej aktywności merytorycznej na zajęciach.
Literatura podstawowa
L. Pytka, Pedagogika resocjalizacyjna. Wyd. APS, Warszawa 2001
A. Siemaszko, Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych. Wyd. WN PWN, Warszawa 1993
B. Urban , Stanik , Resocjalizacja. T. I PWN, Warszawa 2007
B. Hołyst, Na granicy życia i śmierci. Studium kryminologiczne i wiktymologiczne. Wyd. Kodeks, Warszawa 2002
Każdorazowo uaktualniana i przekazywana słuchaczom przez prowadzącego.
Literatura uzupełniająca
E. Jarosz, Dom, który krzywdzi. Wyd. „Śląsk”, Katowice 2001
S. Herzberger, Rola stereotypów w diagnozowaniu przemocy, „Niebieska Linia” 2003, nr 1
S. Herzberger, Przemoc domowa. Wyd. PARPA, Warszawa 2003
J. Mazur, Przemoc w rodzinie. Wyd. Żak 2002 s. 27-66, 87-97
J. Bradshaw, Zrozumieć rodzinę. Wyd. IPZiT, Warszawa1994 s. rozdz. 4, 5, 8
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.