Przygotowanie do samodzielnego samodzielnej oceny wyboru i realizacji multimedialnych programów edukacyjnych stosowanych w procesie nauczania-uczenia się, a także wykształcenie praktycznych umiejętności świadomego i sprawnego posługiwania się ICT w pracy pedagoga.
Wymagania wstępne
Podstawowe wiadomości o komputerze i systemie operacyjnym:
Media i multimedia w procesie nauczania – uczenia się. Przedmiot, rozwój i możliwości wykorzystania mediów w procesie nauczania-uczenia się.Ewolucja mediów, zakres i możliwości.Technologia informacyjno-komunikacyjna jako czynnik integrujący możliwości współczesnych mediów / masmediów.Cechy charakterystyczne nowych mediów (interaktywność, multimedialność, hipertekstowość, komunikacyjność).
Multimedialne programy edukacyjne jako przykład integracji podstawowych cech nowych mediów. Projektowanie dydaktyczne; kompletowanie komponentów multimedialnego programu edukacyjnego. Przegląd oprogramowania: (programy edukacyjne, encyklopedie, słowniki, kursy językowe, gry dydaktyczne, itp.): społeczeństwo, świat przyrody, nauki i techniki, nauka języków obcych, plastyka i muzyka, programy dla dzieci z trudnościami w nauce pisania i czytania, edukacyjne strony internetowe.Porównanie i ocena (wyodrębnienie wspólnych cech interfejsu i sposobów nawigacji).Prawo autorskie.
Tekst i grafika w przekazie multimedialnym. Skanowanie obrazu i tekstu.Struktura hipertekstowa multimediów.Grafika i fotografia cyfrowa. Tworzenie animacji.
Dźwięk w przekazie multimedialnym. Stymulacja różnych form uwagi poprzez dźwięki.Cyfrowy zapis dźwięku.Obróbka, montaż i konwersja plików dźwiękowych.
Film w przekazie multimedialnym. Oddziaływanie komunikatów filmowych.Filmowanie.Montaż i konwersja plików filmowych.
Realizacja multimedialnego programu edukacyjnego. Integracja tekstowych, dźwiękowych oraz filmowych komponentów programu.Konstruowanie struktury hipertekstowej.Elementy interakcji.Instrukcja metodyczna oraz rozwiązania stymulujące procesy uwagi w multimedialnym programie edukacyjnym.
Metody kształcenia
Pokaz, demonstracja, wykład konwersatoryjny, praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką lub kursem online (przede wszystkim K_W01, K_W04, K_W08, K_W09, K_W19, K_W20) będą sprawdzane z zastosowaniem testu z progami punktowymi.
Umiejętności praktyczne oceniane są na podstawie oceny jakości prac – projekt z progami punktowymi.
Weryfikacja kompetencji społecznych odbywa się na podstawie analizy realizowanego samodzielnie projektu z zastosowaniem progów punktowych.
Literatura podstawowa
Bruner J. S. (1974) W poszukiwaniu teorii nauczania, PIW, Warszawa.
De Kerckhove D. (2001) Inteligencja otwarta, Mikom, Warszawa.
De Kerckhove D. (2001) Powłoka kultury, Mikom, Warszawa.
Doliński D. (2001) Psychologia reklamy, Wyd.A.R. „Aida” S.C., Wrocław 2001.
Furmanek M. (red.) (2008) Technologie informacyjne w warsztacie pracy nauczyciela, Wyd. UZ, Zielona Góra.
Gajda J. (2002) Media w edukacji, Impuls, Kraków.
Jędryczkowski J. (2008) Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela, Wyd. UZ, Zielona Góra.
Jędryczkowski J. (2005) Prezentacje multimedialne w procesie uczenia się studentów, Wyd. Adam Marszałek, Toruń.
Jędryczkowski J. (red.) (2011) Technologie informacyjno-komunikacyjne w procesie kształcenia, Wyd. UZ, Zielona Góra.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.