Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną - Oligofrenopedagogika
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
podyplomowe
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2016/2017
Jednostka obsługująca przedmiot
Wydział Nauk Społecznych
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia
3
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
mgr Grażyna Miśkiewicz
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Ćwiczenia
-
-
15 (w tym jako e-learning)
1 (w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami realizacji procesu edukacji uczniów klas I – III szkoły specjalnej. Przedstawienie form organizacji zajęć w kształceniu zintegrowanym. Zapoznanie słuchaczy z możliwościami wykorzystania nowoczesnych metod w uczeniu dzieci czytania, pisania oraz matematyki
Wymagania wstępne
Zaliczenie przedmiotów: podstawy psychologii rozwojowej, wstęp do pedagogiki.
Zakres tematyczny
Charakterystyka uczniów klas I-III z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Diagnoza wstępna ucznia w oparciu o arkusz diagnostyczny prof. J. Głodkowskiej
Ogólne zasady rewalidacji i zasady metodyki pracy w kształceniu zintegrowanym dzieci niepełnosprawnych intelektualnie.
Analiza obowiązujących przepisów i zasad organizacji nauczania w klasach I – III: przydział godzin, plany lekcji, cele edukacyjne, treści nauczania, działania edukacyjne, procedury osiągania celów, podręczniki w kształceniu zintegrowanym.
Metoda Ośrodków Pracy Marii Grzegorzewskiej, jako forma organizacji zajęć. Etapy dydaktyczne - ogniwa organizacji zajęć. Ośrodki pracy i koncentryczny układ treści. Wartości rewalidacyjne MOP, opinie, ocena.
Redagowanie konspektu zajęć wg Metody Ośrodków Pracy.
Sposoby wprowadzania liter wg metody prof. J. Cieszyńskiej. Nauka czytania i pisania. Odkrywanie reguł ortofonicznych i ortograficznych.
Wprowadzanie treści edukacji matematycznej, w oparciu o metodę nauczania czynnościowego prof. Z. Krygowskiej
Metody kształcenia
Praca indywidualna i w grupach, dyskusja problemowa, zajęcia warsztatowe
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ocena końcowa: ocena przygotowania i prezentacji w czasie zajęć zagadnień przewidzianych w programie (50%) oraz IPET-u (50%).
Literatura podstawowa
Program nauczania Szkoły Podstawowej Specjalnej dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, WSiP, Warszawa 2000
Tkaczyk G., Serafin T. (red.), Poradnik metodyczny dla nauczycieli kształcących uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych. MEN, Warszawa 2001.
Wyczesany J., Pedagogika upośledzonych umysłowo. Wybrane zagadnienia, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009
Naprawa R., Tanajewska A., Korzeniewska E., gotowi do startu. Program edukacji i wychowania dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, Harmonia, Gdańsk 2010
Szczygieł B., Jak pracować z dzieckiem niepełnosprawnym. Konstruowanie programu zajęć. Organizowanie klasy integracyjnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2007
Tkaczyk G., Pedagogiczne działania nauczycieli szkół specjalnych na I etapie edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2008
Chrzanowska I., Funkcjonowanie dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w szkole podstawowej. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2003
Literatura uzupełniająca
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli, ABC konstruowania indywidualnych programów edukacyjnych , Warszawa 2007
Glodkowska J, Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Warszawa WSiP, 1999
Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2000), Dziecięca matematyka. Program dla przedszkoli, klas zerowych i placówek integracyjnych. Warszawa, WSiP.
Flis R., Praca w klasie integracyjnej. Materiały pomocnicze dla nauczycieli klas I-III szkoły podstawowej. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005
Tkaczyk G., Program kształtowania i korekcji pojęć społeczno – przyrodniczych u uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w okresie wczesnoszkolnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej, Lublin 2006
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.