SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Projektowanie ofert edukacyjnych w klasach 1-3 |
Kod przedmiotu | 05.2-WP-EPiW-PrOK |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 0 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 30 (w tym jako e-learning) |
2 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami na temat zasad konstruowania programów i projektów zajęć oraz ofert (ćwiczeń/zadań) dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym.
Kształcenie umiejętności i kompetencji w zakresie przygotowywania programów i projektów zajęć oraz ofert (ćwiczeń/zadań) dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym.
Kształtowanie umiejętności analizy i oceny programów/kart pracy, zadań i ćwiczeń stosowanych w pracy wychowawczo-dydaktycznej nauczyciela klas I-III szkoły podstawowej.
Rozwijanie kompetencji w zakresie projektowania i prowadzenia zajęć w zależności od możliwości, potrzeb i zainteresowań uczniów.
Podstawy pedagogiki przedszkolnej oraz dydaktyki ogólnej.
1. Ustalenia terminologiczne: pojęcie oferty edukacyjnej, programu kształcenia, zadania, problemu, ćwiczenia.
2. Analiza wybranych ofert edukacyjnych dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym: programów kształcenia, zadań, problemów, ćwiczeń zawartych w podręcznikach i innych źródłach pod kątem ich poprawności, przy uwzględnieniu podstaw wiedzy filozoficznej, psychologicznej, socjologicznej oraz dydaktycznej. Analiza kryteriów poprawności.
3. Zasady tworzenia autorskich ofert edukacyjnych dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym: wymagania, cele, materiał nauczania, środki dydaktyczne, formy organizacji
pracy uczniów.
4. Ćwiczenia w zakresie opracowywania autorskich ofert edukacyjnych dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym:
- ustalenie celów oferty,
- ustalenie treści oferty,
- dobór metod i środków realizacji oferty,
- ustalenie form realizacji oferty,
- ustalenie procedury ewaluacji oferty.
5. Prezentacja i ocena projektów ofert.
Praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, burza mózgów, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, metoda projektu, prelekcja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zadań przewidzianych do realizacji w ramach programu zajęć, przygotowanie i prezentacja autorskich ofert edukacyjnych dla dzieci w wieku przedszkolnym, pozytywna ocena projektu oraz zrealizowanie wybranego projektu oferty podczas praktyki pedagogicznej w szkole.
1. Jąder M., efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Kraków 2009.
2. Komorowska H., O programach prawie wszystko, Warszawa 1999.
3. Orłowska B.A., Olczak A., Program i podręcznik we wczesnej edukacji dzieci – wybrane zagadnienia, Wyd. PWSZ, Gorzów 2011.
4. Soroka-Fedorczuk A., Ofertowy styl pracy nauczyciela w przedszkolu okazją do poznawania ich rozwoju, w: Poznawanie i pomoc dziecku z trudnościami edukacyjnymi, pod red. M. Nyczaj-Drąg, Zielona Góra 2004.
5. Waloszek D., Program w edukacji dzieci. Geneza. Istota. Kryteria, Warszawa 2005.
6. Walter D.F., Solis J.F., Program i cele kształcenia, Warszawa 2000.
Programy i metodyczne opracowania stosowane w pracy wychowawczo-dydaktycznej nauczyciela klas 1-3 szkoły podstawowej.
Zmodyfikowane przez dr Anetta Soroka-Fedorczuk (ostatnia modyfikacja: 13-03-2017 15:55)