SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Aktywizowanie dziecka w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-NJOEPiW-ADPW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Nauczanie języków obcych w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 20 (w tym jako e-learning) |
1,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z problematyką metod aktywizujących i ich znaczenia dla rozwoju ucznia, rozwijanie umiejętności dokonywania wyboru i oceny przydatności danej metody w określonej sytuacji; rozwijanie umiejętności projektowania działań z zastosowaniem metod aktywizujących ucznia w procesie uczenia się; kształtowanie potrzeby dokształcania się w zakresie możliwości zastosowania metod aktywizujących dziecko w procesie uczenia się.
Psychologiczna wiedza o rozwoju i możliwościach dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Wiedza o metodach nauczania –uczenia się oraz formach organizacyjnych w procesie kształcenia. Umiejętność czytania ze zrozumieniem. Umiejętność poprawnego posługiwania się językiem mówionym i pisanym.
Metody aktywizujące-wyjaśnienie pojęcia, klasyfikacje metod aktywizujących, możliwości stosowania w pracy z dziećmi w przedszkolu i w klasach I-III.
Mapy mentalne i ich zastosowanie. Techniki pamięciowe w edukacji wczesnoszkolnej. Portfolio jako monitorowanie własnego uczenia się. Gry i zabawy dydaktyczne w klasach I-III. Sześć myślowych kapeluszy i sześć działaniowych butów wg E. de Bono. Badanie otaczającego świata przez eksperymentowanie, obserwowanie. Kinezjologia edukacyjna. Inteligencje wielorakie. Przyspieszone uczenie się. Style uczenia się i kanały przetwarzania informacji.
Problemowe- dyskusja, meta plan, drzewo decyzyjne, praktycznego działania- projektowanie zadań i sytuacji z zastosowaniem metod aktywizujących.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na ocenę końcową składają się: ocena uzyskana ze sprawdzianu pisemnego -50%, ocena za pracę pisemną -20% , ocena z prezentacji wybranej metody -20%, aktywny udział w pracach grupowych -10%.
T.Buzan, Mapy twoich mysli, Łódż 2004
I.J.Mtiugin, E.L.Żemajewa,, E.I.Czakaberija, I.K.Rybnikowa, Magia pamięci czyli książka o ty jak rozwijać pamięć i uwagę w szkole podstawowej, Wydawnictwo Ekolog, Piła
E.Filipiak, Rozwijanie zdolności uczenia się. Zwygotskim i Brunerem w tle, GWP, Gdańsk 2012
R.Fisher, Uczymy jak się uczyć, WSiP, Warszawa 1999
S.Paris, L.R.Ayres, Stawanie się refleksyjnym uczniem i nauczycielem, WSiP, Warszawa 1997
B.Muchacka, Aktywność badawcza dzieci w przedszkolu,
E.de Bono, Naucz swoje dziecko myśleć warszawa 1994
H.Gardner, Inteligencje wielorakie. Nowe Horyzonty w Teorii i Praktyce, Laurum, Warszawa2009
D. Bernacka, Od słowa do działania. Przegląd współczesnych metod kształcenia, Żak, Warszawa 2001,
T. i J. Powell, Panowanie nad umysłem. Metoda doktora Silvy, Medium, Warszawa 1995,
Drapeau, Jak uczyć się szybko i skutecznie, Warszawa 2002,
J.O’Connor, J. Seymour, Wprowadzenie do neurolingwistycznego programowania, Poznań 1996,
C. Hannaford, Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł. Podstawy kinezjologii edukacyjnej, Warszawa 1998.
Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Olczak (ostatnia modyfikacja: 11-12-2016 16:21)