SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metody poznawania i wspierania rozwoju dziecka |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-NJOEPiW-MPWD |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Nauczanie języków obcych w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 20 (w tym jako e-learning) |
1,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z problematyką metod poznawania ucznia, rozwijanie umiejętności dokonywania wyboru i oceny przydatności danej metody w określonej sytuacji; rozwijanie umiejętności interpretowania zgromadzonych danych empirycznych.
Znaczenie umiejętności rozpoznania poziomu rozwoju dziecka, jego potencjału, możliwości, określanie strefy aktualnego i najbliższego rozwoju dziecka
Omówienie i analiza wybranych metod poznawania dziecka: obserwacja, wywiad, analiza wytworów dzieci, badania socjometryczne, techniki projekcyjne.
Narzędzia badawcze (testy obrazkowe, test zdań niedokończonych itp.)
Rodzice jako źródło wiedzy o dziecku, przygotowanie arkusza wywiadu z rodzicami.
Metody praktycznego działania- projektowanie testów, zadań i sytuacji z zastosowaniem poznanych metod.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena końcowa to średnia ocen, na którą składają się: ocena uzyskana za opracowanie i przeprowadzenie projektu badawczego -50%, ocena za prezentację materiału empirycznego na forum grupy 50% .
Pilch T., BaumanT., Zasady badań pedagogicznych : strategie ilościowe i jakościowe , Warszawa 2001, Wyd. Żak.
Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Studia i materiały, red. D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski, Łódź 2003, Wyd. UŁ.
Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, red. H. Červinková, B.D. Gołębniak, Wrocław 2010, DSW.
Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka, Kraków 1998, Wyd. UJ.
Palka S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk 2006, GWP.
Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Olczak (ostatnia modyfikacja: 11-12-2016 16:32)