SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Fonetyka języka niemieckiego |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-NJOEPiW-FJN |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Nauczanie języków obcych w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 20 (w tym jako e-learning) |
1,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest opanowanie i/lub doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem niemieckim w zakresie wymowy, jak również poznanie podstawowej terminologii fonetycznej i zasad wymowy języka niemieckiego. Szczególny nacisk położony będzie na opanowanie bądź odświeżenie wiadomości na temat różnic w systemie wymowy języka polskiego i niemieckiego, analizę i profilaktykę najczęściej pojawiających się błędów popełnianych przez Polaków uczących się języka niemieckiego. W ramach zajęć przeznaczonych dla nauczycieli przedszkoli i nauczania wczesnoszkolnego istotnym elementem zajęć będą elementarne zasady dydaktyki fonetyki języka niemieckiego w nauczaniu dzieci
· zasady niemieckiego akcentu wyrazowego, zdaniowego, melodii zdaniowej;
· system wokaliczny języka niemieckiego, ze szczególnym uwzględnieniem samogłosek napiętych/nienapiętych, samogłosek e, ö, ü;
· system spółgłosek polskich i niemieckich w ujęciu konfrontatywnym;
· dyftongi;
· transkrypcja fonetyczna i jej praktyczne zastosowanie.
opis wyjaśniający, klasyfikujący, uzasadniający, techniki wspomagające rozróżnianie i produkowanie głosek w języku niemieckim, dyskusja, inscenizacja, portfolio, praca w grupach
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
- Systematyczna kontrola opanowania poprawnej wymowy.
- Ocena przygotowania i prezentacji tekstów w ramach projektu fonetycznego.
- Test sprawdzający pod koniec semestru.
1. Dieling H., Hirschfeld U., Phonetik lehren und lernen, Berlin 2000.
2. Domińczak H., Wymowa w nauce języka niemieckiego, Warszawa 1993.
3. Hirschfeld U., Reinke K., Stock E. (red.), Phonothek intensiv. Aussprachetraining, Berlin 2007.
4. Stock E., Deutsche Intonation, Leipzig 1998.
5. Stock E., Hirschfeld U., Phonothek. Lehr- Übungsmaterial zur deutschen Phonetik, Leipzig 2000.
6. Tertel R. K., Wymowa niemiecka, Warszawa 1971.
1. Deutsches Aussprachewörterbuch, Berlin 2009.
2. Duden, t. 6. Das Aussprachewörterbuch, Mannheim 2005.
3. Rausch R., Rausch I., Deutsche Phonetik für Ausländer, Berlin 1993.
4. Rues B. [et al.], Phonetische Transkription des Deutschen. Ein Arbeitsbuch, Tübingen 2009.
Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Olczak (ostatnia modyfikacja: 11-12-2016 12:58)