SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Niemieckojęzyczna literatura dla dzieci |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-NJOEPiW-NLD |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Nauczanie języków obcych w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 15 (w tym jako e-learning) |
1 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów z licznie reprezentowaną i niejednorodną grupą tekstów z zakresu literatury dla dzieci i młodzieży biorąc pod uwagę zarówno rozwój historyczny tej grupy tekstów jak i najnowsze tendencje oraz gatunki (post)modernistycznej literatury dla dzieci.
Geneza pojęcia literatury dla dzieci i młodzieży; początki literatury dla dzieci, literatura Oświecenia – pomiędzy pedagogiką a estetyką, Romantyzm i romantyczne utopie dzieciństwa, ożywienie poezji ludowej – rymy dziecięce, wiersze, piosenki, baśnie i opowiadania fantastyczne; tło historyczno-polityczne połowy XX w.; gatunki i motywy charakterystyczne dla modernistycznej literatury dla dzieci, wybrani autorzy literatury dla dzieci i ich twórczość, analiza wybranych utworów lub ich fragmentów obrazujących omawiane zjawiska.
Wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, projekt, klasyczna metoda problemowa
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Dobre przygotowanie merytoryczne oraz aktywność studenta na zajęciach, uzyskanie pozytywnej oceny łącznej, zaliczenie kolokwium końcowego
Doderer, Klaus [Hg.]: Lexikon der Kinder- und Jugendliteratur. 4 Bände. Weinheim und Basel 1984.
Ewers, Hans-Heino u.a. [Hg.]: Kinderliteratur im interkulturellen Prozess. Studien zur Allgemeinen und Vergleichenden Kinderliteraturwissenschaft. Stuttgart, Weimar 1994.
Ewers, Hans-Heino: Literatur für Kinder und Jugendliche: Eine Einführung. Stuttgart 2000.
Gansel, Carsten: Moderne Kinder- und Jugendliteratur. Ein Praxishandbuch für den Unterricht. Berlin 1999 (3. Aufl.2003)/4., überarbeitete Auflage 2010.
Tabbert, Reinbert: Kinderbuchanalysen. Autoren – Themen – Gattungen. Frankfurt am Main 1990.
Weinkauff, Gina/ Glasenapp, Gabriele von: Kinder- und Jugendliteratur. Stuttgart 2010.
Ewers, Hans-Heino [Hg.]: Lesen zwischen Neuen Medien und Pop-Kultur: Kinder- und Jugendliteratur im Zeitalter multimedialen Entertainments (Jugendliteratur - Theorie und Praxis). Weinheim 2002.
Mayr-Kleffel, Verena: Mädchenbücher: Leitbilder für Weiblichkeit. Opladen 1984.
Rank, Bernhard [Hg.]: Erfahrungen mit Phantasie. Analysen zur Kinderliteratur und didaktische Entwürfe. Baltmannsweiler 1994.
Tabbert, Reinbert: Kinderbuchanalysen II. Wirkung – kultureller Kontext – Unterricht. Frankfurt am Main 1991.
według bieżących potrzeb
Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Olczak (ostatnia modyfikacja: 11-12-2016 13:45)