SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Profilaktyka logopedyczna |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-LOG-PROF |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Logopedia i język migowy |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie słuchaczy z poziomami profilaktyki logopedycznej. Przygotowanie do działań praktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń zdolności komunikacyjnej u dzieci i dorosłych.
Brak.
Wykład
Wyjaśnienia terminologiczne. Poziomy profilaktyki logopedycznej. Rozwój zainteresowania profilaktyką zaburzeń mowy w Polsce i na świecie. Przykłady działań promujących zdrowy tryb życia i utrwalanie prawidłowych nawyków w zakresie komunikacji językowej.
Ćwiczenia
Profilaktyka pierwszorzędowa: profilaktyka niespecyficzna (przykłady polityki informacyjnej w Polsce i na świecie), profilaktyka specyficzna (tworzenie optymalnych warunków, profilaktyczne ćwiczenia logopedyczne – ćwiczenia przygotowawczo-profilaktyczne, ćwiczenia ortofoniczne, ćwiczenia logorytmiczne, ćwiczenia metajęzykowe). Profilaktyka drugorzędowa – zasady prowadzenia badań przesiewowych w przedszkolach i szkołach podstawowych. Istota i przykłady zadań zawodowych logopedy związane z profilaktyką trzeciorzędową.
Wykład – wykład tradycyjny.
Ćwiczenia – metoda projektu, praca z materiałami źródłowymi, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, burza mózgów, dyskusja, prezentacja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (25%), ocena z projektu (25%), prezentacji (25%) oraz pracy pisemnej (25%).
Wykład – kolokwium pisemne z problematyki wykładów.
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.
Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 02-01-2017 17:10)