Zdobycie wiedzy na temat planowania i organizowania procesu nadzoru pedagogicznego w szkole zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Zdobycie umiejętności wykorzystania wyników nadzoru do podniesienia jakości pracy placówki.
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu pedagogiki, znajomość podstawowych przepisów prawa oświatowego.
Zakres tematyczny
Nadzór pedagogiczny – rozumienie pojęcia i główne kierunki zmian.
Organy nadzoru pedagogicznego.
Miejsce i znaczenie nadzoru pedagogicznego w tworzeniu i zabezpieczaniu jakości procesów edukacyjnych na poziomie makro i mikro.
Stare i nowe modele zarządzania w oświacie i ich skutki dla jakości pracy szkoły.
Poziomy tworzenia pedagogicznej jakości.
Integralny model zabezpieczenia pedagogicznej jakości.
Metody kształcenia
Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, klasyczna metoda problemowa, burza mózgów
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Podstawą uzyskania oceny z ćwiczeń jest aktywny udział w dyskusjach na zajęciach oraz opracowanie indywidualnie lub w grupie modelu zabezpieczenia pedagogicznej jakości z wykorzystaniem wyników nadzoru pedagogicznego. Podstawą uzyskania zaliczenia z wykładu jest pozytywna ocena z pisemnego kolokwium.
Literatura podstawowa
Bostingl J.J., Szkoły jakości. Wprowadzenie do Total Quality Management w edukacji, Warszawa 1995.
Dzierzgowska I., Nadzór pedagogiczny. Poradnik dla dyrektorów w dziesięciu lekcjach, Warszawa 2004.
Elsner D., Kierowanie zmianą w szkole. Nowy sposób myślenia i działania, Wyd. CODN, Warszawa 2005.
Fullan M., Odpowiedzialne i skuteczne kierowanie szkołą, PWN, Warszawa 2006.
Jakość życia i jakość szkoły, red. I. Nowosad, I. Mortag, J. Ondrakova, Zielona Góra 2010.
Madalińska-Michalak J., Przywództwo edukacyjne: rola dyrektora w kreowaniu kultury organizacyjnej szkoły, [w:] Przywództwo i zmiana w edukacji. Ewaluacja jako mechanizm doskonalenia, red. G. Mazurkiewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013.
Nowosad I., Perspektywy rozwoju szkoły, Warszawa 2003.
Pieluchowski J., Organizacja, kierowanie i nadzór pedagogiczny w szkole, Wyd. empi2, Poznań 2007.
Literatura uzupełniająca
Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1995.
Komorowski T., Prawo oświatowe w praktyce, Poznań 1996.
Korporowicz L., Ewaluacja w edukacji, Warszawa 1997.
Kupisiewicz C., Paradygmaty i wizje reform oświatowych, Warszawa 1999.
Kupisiewicz C., Szkolnictwo w procesie przebudowy, Warszawa 1995,
Olejniczak T., Pielachowski J., Nadzór pedagogiczny i organizacyjny nad szkołami i placówkami oświatowymi, Wyd. empi2, Poznań 2005.
Poradnik wizytatora. Zeszyt 1 jakość w edukacji, red. M. Owczarz, Wyd. CODN, Warszawa 2006.
Przyborowska B., Struktury innowacyjne w edukacji. Teoria – Praktyka – Rozwój, Wyd. Uniwersytetu Mikołaj Kopernika, Toruń 2003.
Przywództwo w szkole, red. J.M. Michalak, Impuls, Kraków 2007.
Rozwój organizacyjny szkoły, red. Z. Radwan, Radom 1997.
Szkice z teorii i praktyki zmiany oświatowej, red. E. Potulicka, Poznań 2001.
Śliwerski B., Jak zmienić szkołę. Studia z zakresu polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej, Kraków 1998.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-12-2016 14:56)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.