Zapoznanie słuchaczy z podstawową wiedzą na temat prawidłowości i uwarunkowań procesu zmiany w placówkach oświatowych. Poszerzenie wiedzy w zakresie kompetencji zaliczanych do inteligencji emocjonalnej. Rozwijanie zdolności identyfikowania własnych uczuć, przewidywania własnych reakcji w sytuacjach zawodowych oraz rozpoznawania uczuć pracowników i reagowanie na ich podstawowe potrzeby. Kształcenie umiejętności wykorzystania wpływu osobistego do kierowania pracownikami.
Wymagania wstępne
Brak
Zakres tematyczny
Charakterystyka procesu zmiany, prawidłowości i uwarunkowań.
Znajomość elementów (etapów) procesu zmiany.
Znajomość czynników wspierających proces zmiany.
Zachowanie pracowników w sytuacji zmiany.
Strategie wprowadzania zmian i planowanie zmiany.
Radzenie sobie z oporem wobec zmian.
Rozwijanie zdolności szkoły (jako organizacji) do uczenia się i zmiany.
Metody kształcenia
Wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, analiza przypadków zmian organizacyjnych, praca w grupach
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem uzyskania zaliczenia z wykładów jest uczestnictwo w zajęciach i aktywny udział studenta w dyskusjach. Warunkiem uzyskania zaliczenia z ćwiczeń jest opracowanie indywidualnie lub grupowo projektu analizy wybranej zmiany w placówce oświatowej.
Na ocenę z przedmiotu składa się średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.
Literatura podstawowa
Elsner D., Kierowanie zmianą w szkole, wyd. CODN, Warszawa 2005.
Nowosad I., Perspektywy rozwoju szkoły. Szkice z teorii szkoły, IBE, Warszawa 2003.
Przywództwo edukacyjne. Współczesne wyzwania, red. S. M. Kwiatkowski , J. Madalińska-Michalak, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2013.
Przywództwo w szkole, red. J.M. Michalak, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006.
Schulz R., Procesy zmian i odnowy w oświacie, Warszawa 1980.
Schulz R., Szkoła – instytucja – system – rozwój, Toruń 1992
Szkice z teorii i praktyki zmiany oświatowej, red. E. Potulicka, Eruditus, Poznań 2001.
Literatura uzupełniająca
Arends R.I., Uczymy się nauczać, Warszawa 1995.
Czerepaniak-Walczak M., Między dostosowaniem a zmianą. Elementy emancypacyjnej teorii edukacji, Wyd. Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 1995.
Fullan M., Odpowiedzialne i skuteczne kierowanie szkołą, PWN, Warszawa 2006.
Juraś-Krawczyk B., Śliwerski B., Pedagogiczne drogowskazy, Kraków 2000.
Nalaskowski A., Przestrzenie miejsca szkoły, Kraków 2004.
Ornstein A.C., Hunkins F.P., Program szkolny. Założenia, zasady, problematyka, Warszawa 1998.
Płócińska M., Rylke H., Czas współpracy i czas zmian, WSiP, Warszawa 2002.
Schulz R., Szkoła jako organizacja, Toruń 1993.
Senge P., Kleiner A., Roberts Ch., Ross R., Smith B., Piąta dyscyplina. Jak budować organizację uczącą się, Wolters Kluwer, Kraków 2008.
Sołtys A., Piekarska A., Mentoring i coaching jako alternatywna forma wzmacniania działań społecznych i instytucjonalnych, [w:] Mentoring w doradztwie zawodowym, red. H. Skłodowski, Łódź 2007.
Szkoła jako ucząca się organizacja. Szansa dla ambitnych, red. D. Elsner, Chorzów 2003.
Tuohy D., Dusza szkoły. O tym co sprzyja zmianie i rozwojowi, PWN, Warszawa 2002.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-12-2016 15:10)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.