Zapoznanie słuchaczy z wiedzą dotyczącą pracy szkoły i możliwości nawiązania współpracy z rodzicami i instytucjami w środowisku lokalnym. Doskonalenie umiejętności analizy uwarunkowań skuteczności współpracy. Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych oraz uświadamianie ich wpływu na tworzenie edukacyjnej wspólnoty.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki i socjologii.
Zakres tematyczny
Partnerstwo w edukacji. Kategoryzacja partnerów szkoły. Poziomy i reguły współpracy. Czynniki warunkujące współpracę.
Współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczycieli z rodzicami uczniów. Sposoby włączania rodziców w życie szkoły. Rozpoznawanie wzajemnych oczekiwań rodziców i nauczycieli.
Szkoła jako instytucja w społeczności lokalnej. Kreowanie tożsamości szkoły. Promocja szkoły i jej współpraca z instytucjami w środowisku lokalnym.
Znaczenie umiejętności komunikacyjnych dyrektorów szkół w budowaniu pozytywnej współpracy.
Potencjał współpracy. Partnerzy dyrektora w kierowaniu placówką oświatową.
Projektowanie i planowanie współpracy.
Metody kształcenia
Wykład, pogadanka, dyskusja, metoda problemowa
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Podstawą uzyskania zaliczenia z ćwiczeń jest aktywny udział w dyskusjach na zajęciach, indywidualnie lub w grupie opracowanie wybranego zagadnienia. Podstawą uzyskania zaliczenia z wykładu jest pozytywna ocena z pisemnego kolokwium.
Literatura podstawowa
Ferenz K., Szkoła jako instytucja w społeczności lokalnej, [w:] Kreowanie tożsamości szkoły, T. 2, Konteksty historyczne, społeczno-kulturowe, edukacyjne, red. K. Chałas, B. Komorowska, Wydawnictwo KUL, Lublin 2009.
Koc P., Promocja szkoły i jej współpraca ze środowiskiem lokalnym, [w:]: Psychologia ucznia i nauczyciela. Podręcznik akademicki, red. S. Kowalik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
Nowosad I., Szymański M.J., Nauczyciele i rodzice. W poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy, Oficyna Wydawnicza UZ, Akademia Pedagogiczna, Zielona Góra, Kraków 2004.
Rękawek A., Współpraca ze stowarzyszeniami – nowe możliwości rozwoju szkoły. Niezbędnik dyrektora, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2008.
Rylke H., Klimowicz G., Szkoła dla ucznia. Jak uczyć życia z ludźmi, WSiP, Warszawa 1992.
Smuniewska J., Milczuk-Walczewska J., Współpraca z rodzicami i środowiskiem lokalnym, [w:] Zarządzanie placówką oświatową. Poradnik nowoczesnego dyrektora, red. K. Krysztofiak, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2009.
Śliwerski B., Rada szkoły, Rada Oświatowa. Przewodnik dla samorządowych władz oświatowych, dyrektorów szkół, nauczycieli, rodziców i uczniów, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2002.
Winiarski, M., Rodzina – szkoła – środowisko lokalne. Problemy edukacji środowiskowej, Instytut Badań Edukacyjnych, Podobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury podstawowej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce, rok wydania! Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekst: „Podobnie …”.Warszawa 2000.
Literatura uzupełniająca
Bieroń K., Potencjał współpracy, [w:] Jakość edukacji: różnorodne perspektywy, red. G. Mazurkiewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012.
Błaszczyk K., Szkoła wobec zmian (1999-2003), Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007.
Bochno E., Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego: studium teoretyczno-empiryczne, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2004.
Chański R., Partnerzy dyrektora w kierowaniu, Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa 1994.
Kujawiński, J., Ewolucja szkoły i jej współczesna wizja, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2010.
Mendel M., Edukacja Społeczna. Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2002.
Rogala S. Partnerstwo rodziców i nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1989.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-12-2016 15:46)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.